• Domů
  • Kritika a její podmínky
  • O nás
Napiš a zmáčkni Enter
  • Domů
  • Kritika a její podmínky
  • O nás
Leden 2014
Po Út St Čt Pá So Ne
« Pro   Úno »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Rubriky
Nejnovější příspěvky
  • Zadání literárního cvičení – pátek 1.5. (dobře, pondělí 4.5)
  • Literární cvičení – pauza
  • 5 x 5 x Triumvirát 2020: odkládáme první setkání
  • Zadání literárního cvičení – pátek 6.3.
  • 5 × 5 × Triumvirát 2020
Nejnovější komentáře
  • Adhara: Z popela: o navazování
  • Adhara: Strašidelné vs. směšné
  • Pastelka: Zadání literárního cvičení – pátek 1.5. (dobře, pondělí 4.5)
  • Zlý strýc Leonard: Zadání literárního cvičení – pátek 1.5. (dobře, pondělí 4.5)
  • Pastelka: Zadání literárního cvičení – pátek 1.5. (dobře, pondělí 4.5)
Facebook
logo triumvirát
  • Domů
  • Kritika a její podmínky
  • O nás
Autorské nešvary

Nudná akce

27.1.2014
-
Publikováno sikar

Akční scéna dovede být kořením povídky. V rámci tohoto článku za akční scénu považujme pasáž, v níž se nějakým způsobem bojuje. Za akci můžeme označit třeba i závody, sport nebo klidně velmi divokou erotickou scénu, ale zaměříme se předně na boj. Přestřelka, šermířský souboj, epická bitva, hospodská rvačka. Tohle všechno je akce, v níž se bojuje. Boje se může účastnit tisíc lidí nebo klidně jen dva. Můžete do sebe vzájemně pustit dvě armády, spustit rvačku každého s každým nebo nechat osamělého hrdinu bojovat proti mnohem početnějšímu nepříteli. Kombinací je mnoho. To jsme už asi všichni někde četli, že? O čem tedy chci hovořit dál?

Dalo by se říct, že konflikt je základem mnoha příběhů. A ne nutně konflikt, při němž se lidi mlátí po hlavách. Stačí, aby spolu nesouhlasili. Nesouhlas s něčím ostatně hýbe lidskými dějinami. Martin Luther nesouhlasil s církví. Tento nesouhlas uvedl do chodu tolik událostí, až to hezké nebylo. Rázem se psala lidská historie a byl to rozhodně zajímavý příběh.

Jenže ten příběh obsahoval mnoho věcí. Intriky, emoce, jednání, rozsudky, spoustu dalšího. Nezůstal jen u toho, že někdo řekl, že s něčím nesouhlasí, načež popadl kladivo, hřebík a šel svoji stížnost přibít na dveře.

U toho to však nezůstalo. Konflikt se vyvíjel dál.

Je vcelku funkčním postupem tvorby začít akční scénou. Třeba nechat hrdinu, aby byl přepaden a ubránil se. Autor tím jasně ukáže, že s tímhle chlapíkem/ženskou není radno si zahrávat. Plus zaujme čtenářovu pozornost. Jak to dopadne? Co bude dál? Kdo jsou ti, co ho/ji přepadli? Kdo je vlastně on/a? O co jde?

Pokud jako první chod dáte kořeněné jídlo, vzbudíte v konzumentovi chuť na něco dalšího. Kořeňte všechno a spálíte mu chuťové buňky. Ano, všichni vtipálci, co mě znáte osobně, tady se otupí i moje chuťové buňky, co už zažily párkrát klinickou smrt.

Už jsem to někdy napsal. Akční scéna nedělá povídku. Vím o autorce, co prohlásila, že mnohdy začíná s erotickou scénou a kolem té vystaví povídku (potvrzeno). Mnohdy je mi při čtení jasné, že i hodně autorů takhle povídku vystaví kolem epické akční scény, kterou nemůžou dostat z hlavy. Sám jsem to už udělal. Mám pocit, že to udělal každý.

Jenže co se stane, když taková scéna zůstane osamoceně? Nebo ještě hůře, co když se jí snaží autor nahradit příběh?

Dobrá, jde to. Četl jsem skutečně dobré povídky, které byly vystavěny na akční scéně. Povídky, které byly pouze akční scéna. Jenže, na rovinu, většina z nich byly mikropovídky. Akční scéna vedla k zajímavé, překvapivé nebo vtipné pointě. Na konci se to všechno pospojovalo a dávalo to dokonalý smysl. Jsou pochopitelně i výjimky, ale nemohu se ubránit dojmu, že jich bývá o hodně méně.

Následuje otázka, na kterou může každý nahlížet dost subjektivně. Po jaké době začne akční scéna nudit? Jo, nedivte se, ale i to může nastat. Může to být člověk od člověka, může se to měnit s věkem, ale jakmile něco čtu a zjistím, že už patnáct stránek se jenom bojuje, začínám netrpělivě listovat a hledat, kdy to skončí a zase tam bude něco zajímavého.

Nedávno se mi do rukou dostalo všech zatím pět dílů Kladiva na čaroděje. Přečetl jsem si první díl a musím Jiřího Pavlovského pochválit. Zaprvé to byl přesně ten styl nepříliš náročné oddychové literatury, na jaký jsem měl chuť, a zadruhé, když už přišla na řadu akční scéna, dokonce se při ní i něco děje.

Ono i během boje nastávají chvíle, kdy spolu postavy musí mluvit. Kdy se nějakým způsobem posune děj. Když sekání mečů a svištění šípů naředíte něčím takovým, najednou celá ta pasáž dává větší smysl. Není tam jen na efekt, je tam kvůli něčemu.

Pokud na prvních dvou stránkách povídky naznačíte příběh, následuje deset stránek akční scény, v níž se pouze střílí a vybuchuje, načež na poslední stránce příběh zakončíte, není to moc dobře. Tohle si můžete dovolit u románu, kde se to v celkovém rozsahu ztratí. Ale krmit čtenáře jenom akcí a doufám, že jí bude uchvácen? V povídce dovede být akční scéna příliš dlouhá. Příliš nudná, protože se děj, pokud byl přítomen, nikam neposouvá.

S klidným svědomím říkám, že mám rád nenáročnou literaturu. Rád se u čtení v první řadě pobavím. Ano, ocením text po umělecké stránce propracovaný (ne však přeumělkovaný), ale nejsem schopen konzumovat pouze to. Trochu prvoplánové akce si také dopřeji. Jenže pokud se mě autor snaží nakrmit jenom akcí, krčím čelo.

Řekl jsem to už stokrát, řeknu to ještě tisíckrát. Román/povídka neobsahuje vymakané triky. Nemá soundtrack (no dobře, to je lež, takové projekty existují, ale nejsou časté). Čtenáře neoblbnete tím, že mu o hlavu omlátíte spoustu věcí ve 3D.

Akční scéna může být extrémně dobře napsaná. Může být nezvyklá, zajímavá, uchvacující. Ale to neplatí o všech. V čem se vaše desetistránková přestřelka odlišuje od všech desetistránkových přestřelek předtím, které všechny porotce unudily tím, že byly příliš dlouhé a nic se během nich nestalo? A buďme upřímní, mnoho autorů zaprvé popisuje vlastně jen stále dokonala to samé, aniž by to oživili čímkoliv zajímavým. Zadruhé se mnohdy podobná akční scéna zvrhne v to, čemu říkám technonanie. Autor musí za každou cenu ukázat, kolik zná zbraní a ví, jak se používají. Utluče čtenáře svými znalostmi (ne nutně ověřenými) a nechá ho sedět a přemýšlet, proč tam tohle všechno vlastně bylo a k čemu to sloužilo.

Opět. Akční scéna je koření. Víte, co je největším uměním? Vědět, kdy takovou pasáž ukončit včas. Ne vždycky je vzrušující. A když chcete čtenáře namlsat, je mnohdy lepší dát něco kratšího s příslibem, že třeba bude další, než mu předložit většinu povídky toho samého. Dobrý autor ví, kdy se vzrušení mění v monotónnost, a také ví, kdy s tím přestat a začít s něčím jiným.

Sikar.

akce
jiří pavlovský
kladivo na čaroděje
nuda
Sikar
technonanie
27.1.2014
Email
10 Komentářů

Související příspěvky

Další zajímavé příspěvky, které chcete přečíst
Úsměvná klišé

Úsměvná klišé 6: Miluji tě, protože to autor řekl

2.9.2013
-
Publikováno sikar

Vztahy, láska, emoce obecně. To jsou věci, jimiž jsme v běžném životě obklopeni, a protože literatura by měla …

Číst více
2.9.2013
Publikováno sikar
Ach, postavo

Ach, postavo 8: Staršík Zakrslý

30.4.2014
-
Publikováno Ekyelka

Je inteligentnější než čtyři pětiny pracovníků výzkumného ústavu. Jeho suma znalostí překračuje většinu svazků Ottova slovníku naučného. Reaguje …

Číst více
30.4.2014
Publikováno Ekyelka
Autorské nešvary, Teoreticky

Sto magických tahů hřebenem

22.6.2018
-
Publikováno Meridion

Tolikrát jsem v různých knihách četla, jak si hrdinka pravidelně každý večer rozčesává vlasy přesně sto tahy hřebenem, …

Číst více
22.6.2018
Publikováno Meridion
← DALŠÍ ČLÁNEK
Problém první věty
PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK →
Pět otázek, které by si měl autor při psaní položit

10 Komentářů

Nudná akce.
  1. LuLuFairy
    27.1.2014 @ 19:55
    -
    Odpovědět

    Dračí řád a pravidelný lednový přísun reakcí na povídky 😀

    • sikar
      27.1.2014 @ 19:56
      -
      Odpovědět

      Už to koukám všichni poznají.

  2. Elinor
    27.1.2014 @ 22:13
    -
    Odpovědět

    😀 He, he… že by ses propracoval k mému dlouhodobému:
    XY: “Je tam spousta akčních a sexuálních scén!”
    Elinor: “Jo. Prostě nuda.”
    ?
    😀

    • sikar
      27.1.2014 @ 22:29
      -
      Odpovědět

      Propracoval?
      Pochybuješ o tom, že v tom stavu už dávno nejsem?

  3. Markéta
    28.1.2014 @ 10:26
    -
    Odpovědět

    Mě akční scény dokáží znudit extrémně rychle. Jak je to víc než stránka a půl, tak netrpělivě přeskakuju.
    Sama je do povídek píšu spíš jen proto, abych se je učila, než že bych po nich nějak prahla 🙂 Jo, a taky, aby se neunudili čtenáři, ale tím to za tím nezachráním.
    Pro mě osobně je ideálním příběhem první půlka Společenstva prstenu, dokud se tam fakt něco nezačne dít, taková pohodička prostě, to bych mohla číst furt 🙂

  4. TlusŤjoch
    30.1.2014 @ 15:52
    -
    Odpovědět

    Nejraději mám akční scénu, kdy čtenář omlátí autorovi jeho knihu o hlavu.

    • sikar
      30.1.2014 @ 17:20
      -
      Odpovědět

      V takovém případě je ideální, když napsal nějakou bichli.

  5. Kvalitní a nekvalitní brak | Triumvirát
    25.8.2014 @ 18:02
    -
    Odpovědět

    […] 1) Autor napíše pouze jednotlivou scénu, která sama o sobě jako povídka nefunguje.  2) Autor sestaví text pouze z akčních scén bez příběhu. Ve výsledku je text nudný. 3) Autor splní bod 2) a navíc trpí technonanií. Když už jsem opět nakousl technonanii, mám […]

  6. » Dojmy (vyvolané Dračím řádem) a pojmy (z Dračího řádu) Triumvirát
    21.9.2015 @ 17:14
    -
    Odpovědět

    […] se vyskytly i takové hříchy jako technonanie, manuálitida, hyperdetailitida a kakofonixitida, nudná akce, Fillerův syndrom, psaní ve stylu RPG her, postavy, které zjevně nejsou lidi a mnoho, mnoho […]

  7. Adhara
    25.2.2019 @ 12:05
    -
    Odpovědět

    Mňa bojové scény väčšinou nudia a to tak vo filmoch ako aj v beletrii. Rýchlo sa totiž prestanem orientovať v tom, kto, s kým, kam, ako a prečo. Nevymietla by som ich úplne, ale u mňa platí čím kratšie, tým lepšie. Jediný výstrel. Jediný úder. Maximálne potom odvetný a už naozaj dosť. Potom nech sa druhá strana radšej vzdá, alebo nech ju okolie spacifikuje, inak zvyšok scény prezívam. 🙂

Leave a Reply to » Dojmy (vyvolané Dračím řádem) a pojmy (z Dračího řádu) Triumvirát Cancel Reply

Prosím chvíli počkejte
Odeslat

© 2017 Triumvirát
Nudná akce | Triumvirát