• Domů
  • Kritika a její podmínky
  • O nás
Napiš a zmáčkni Enter
  • Domů
  • Kritika a její podmínky
  • O nás
Březen 2013
Po Út St Čt Pá So Ne
« Led   Dub »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Rubriky
Nejnovější příspěvky
  • Zadání literárního cvičení – pátek 1.5. (dobře, pondělí 4.5)
  • Literární cvičení – pauza
  • 5 x 5 x Triumvirát 2020: odkládáme první setkání
  • Zadání literárního cvičení – pátek 6.3.
  • 5 × 5 × Triumvirát 2020
Nejnovější komentáře
  • Adhara: Z popela: o navazování
  • Adhara: Strašidelné vs. směšné
  • Pastelka: Zadání literárního cvičení – pátek 1.5. (dobře, pondělí 4.5)
  • Zlý strýc Leonard: Zadání literárního cvičení – pátek 1.5. (dobře, pondělí 4.5)
  • Pastelka: Zadání literárního cvičení – pátek 1.5. (dobře, pondělí 4.5)
Facebook
logo triumvirát
  • Domů
  • Kritika a její podmínky
  • O nás
Diagnózy, Video

Video: Kakofonixitida a hyperdetailitida

23.3.2013
-
Publikováno Cirrat

Konečně je tu dlouho slibované video na téma dvou velmi rozšířených autorských chyb, kakofonixitidy a hyperdetailitidy.

Natáčeli jsme opět na starý foťák, navíc se zpracování videí teprve učíme. Ale to znamená, že se máme kam zlepšovat. Zatím si nás možná spíš poslechněte 😉

Děkujeme Fionorovi za nakopnutí a rady, Ekyelce za ukázku a všem našim obětem za poskytnutý materiál, který nás inspiroval.

autorské chyby
Cirrat
hyperdetailitida
kakofonixitida
psaní
Sikar
video
23.3.2013
Email
47 Komentářů

Související příspěvky

Další zajímavé příspěvky, které chcete přečíst
Video

Recenze: Poselství píšťaly

6.10.2013
-
Publikováno Ekyelka

Konečně jsme dokončili naši recenzi na Poselství píšťaly – a abyste nás tu měli všechny tři, Ekyelka napsala …

Číst více
6.10.2013
Publikováno Ekyelka
Diagnózy

Diagnóza: Manuálitida

2.3.2015
-
Publikováno sikar

Živím se překládáním manuálů k elektronice. Díky tomu vím moc dobře, jak takový manuál vypadá, protože oproti valné …

Číst více
2.3.2015
Publikováno sikar
Autorské nešvary, Video

Rumové video

28.5.2013
-
Publikováno Cirrat

A je to tady. Sice s více než týdenním zpožděním, ale je to tu – naše první alkoholové …

Číst více
28.5.2013
Publikováno Cirrat
← DALŠÍ ČLÁNEK
Propagovat nebo nepropagovat?
PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK →
Vydáním knihy to nekončí

47 Komentářů

Video: Kakofonixitida a hyperdetailitida.
  1. Sussanah
    23.3.2013 @ 21:36
    -
    Odpovědět

    Já jsem se u tý hyperdetailitidy docela nasmála a kdybych ještě chodila do školy, jistě bych to zkusila využít při nějakym slohu =D Je to rebel! 😎
    Druhá věc je, že se děsim okamžiku, kdy se poznám v nějakém odstavci “jak to nedělat” O.O =D

    • Cirrat
      23.3.2013 @ 22:40
      -
      Odpovědět

      A i kdyby, tak co? 😀 Ale neboj, my publikujeme jen texty, u kterých k tomu máme svolení…

  2. Anne Eyre
    23.3.2013 @ 21:38
    -
    Odpovědět

    Dobře, trpím kakofonixitidou… Mám chuť si z toho dělat poznámky.

    • Cirrat
      23.3.2013 @ 22:39
      -
      Odpovědět

      To trpí hodně lidí 🙂 Poznámky povoleny 😉

  3. Viviana Stellata
    23.3.2013 @ 21:40
    -
    Odpovědět

    Bez-vad-ný. Já jsem si to pro sebe shrnula do věty: DELETE je můj kamarád. Píšu si ji na tenký bílý papír červenými tučnými písmeny fontu Arial, velikosti 108 bodů, a věším si ji ve výšce zhruba 150cm na svou bílou zeď za dřevěným psacím stolem. 😀

    • Cirrat
      23.3.2013 @ 22:39
      -
      Odpovědět

      Počkej, počkej, vynechalas, jak velký ten papír byl 😉

      • Viviana Stellata
        23.3.2013 @ 23:35
        -
        Odpovědět

        Ano, a také, odkud mám ten stůl, jak je starý, co má v šuplících a jaké mám pocity, když u něj sedím… jdu se stydět do kouta. 🙁

  4. Anne Eyre
    23.3.2013 @ 21:52
    -
    Odpovědět

    Zas já, holt jsem koukala po částech. Proč jsem jen čekala, že bude u hyperdetailitidy ukázka z Bídníků? I když bych asi vybrala jinou. Ještě jsem je ani nedočetla a už přemýšlím, kdo ta ženská proboha byla… 😀

    • Cirrat
      23.3.2013 @ 22:38
      -
      Odpovědět

      Sestra toho kněze, co pomohl na začátku Valjeanovi 🙂

      • Anne Eyre
        24.3.2013 @ 16:35
        -
        Odpovědět

        Ájo… Ta mě napadla, no. A na chudinku ‘Ponine a její hlas se zapomnělo? 🙁

        • Cirrat
          25.3.2013 @ 10:07
          -
          Odpovědět

          Nezapomnělo, ale ukázky se vybíraly náhodně, stylem otevři knihu na libovolném místě a najdi nejbližší popisný odstavec. 🙂

          • Anne Eyre
            28.3.2013 @ 13:32
            -

            To využiju na referát do češtiny místo půlhodinového přemýšlení. Dík za tip.
            A jak se rozhodovalo kterou knihu? Neboli, ve videu je 1. díl, já mám třeba Bídníky rozkouskovaný do 5 knížek.

          • Cirrat
            29.3.2013 @ 14:59
            -

            Já mám zas vydání z r. 1975 rozdělené na dva svazky. 🙂

            Jinak jsou to knihy, které jsem četla, takže jsem je před natáčením hodila do tašky s tím, že oba autoři mají velmi zajímavý styl, jsou přitom diametrálně odlišní, a tak by z nich mohly být dobré příklady. Prostě náhoda, kdybych měla u postele něco jiného, bylo by něco jiného 🙂

    • Rivallien
      28.3.2013 @ 20:51
      -
      Odpovědět

      Dobrým příkladem hyperdetailitidy je třeba Kathy Reichs, i když u ní to je spíš ten styl a mně se to tam právě líbí. Dobré je, že ve skutečnosti má stejné povolání (forenzní antropologie) jako její postava, takže ty detaily má aspoň ověřené 🙂

  5. První video Triumvirátu | Karel Doležal, též známý jako Sikar
    23.3.2013 @ 21:53
    -
    Odpovědět

    […] http://triumvirat.cz/2013/03/video-kakofonixitida-a-hyperdetailitida/ […]

  6. Ewelyn Dark
    24.3.2013 @ 1:50
    -
    Odpovědět

    Dub sa chvel ako osika…srsly? O.o Áh!!
    Pri tej hyperdetailite v podaní Sikara som sa naraz smiala a zakrývala si oči.
    Niekto reálne spáchať niečo také…kedyže bude tá najbližšia amnestia?? 😀

    • Cirrat
      24.3.2013 @ 10:28
      -
      Odpovědět

      Nesetkala jsem se s tím, že by něco takovýho někdo konkrétně napsal, ale nepřekvapilo by mě to 🙂

      Ale oni to páchaj! Jinak bychom neměli šanci se s tím setkat! 😀

  7. Šíma
    24.3.2013 @ 11:21
    -
    Odpovědět

    Zdravím a pozdravuju.

    Ještě teď se Vašemu videu směju, ne, doslova se chlamu. Dobře, že jsem si nevylil kafe do klávesnice (noťas by to asi nepřežil). Príma povídání o autorských nešvarech – jako bývalý (ne)vyléčený grafoman vím, o čem mluvíte… 😉 Těším se na Vaše další kousky a doufám (ve skrytu duše), že budou stejně “výživné” a hlavně poučné a k věci! 😀 Zkráceně řečeno (napsáno): parádní video (včetně choreografie). Ať se daří! A nejen autorům zdar.

    • sikar
      24.3.2013 @ 11:56
      -
      Odpovědět

      Zdravíme též. Díky mockrát (zvláště od Ekynina “šéfa”) a na oplátku můžu slíbit, že už teď jsou v plánu další dvě videa, u nichž se snad vyblbneme podobným způsobem.

      • Ekyelka
        24.3.2013 @ 14:03
        -
        Odpovědět

        Hehe, Sikare, s tím velením to máš trochu přehozené. Ale jinak máš pravdu, vyblbnete se dozajista přinejmenším stejně jako tady. (Ještě, že jsem na druhém konci republiky a tedy jen chystám část podkladů.)

  8. Tenny
    24.3.2013 @ 13:58
    -
    Odpovědět

    Jé video…
    Hm.
    Asi není šance, že byste k tomu udělali titulky? (nebo aspoň přepis toho, co se říká?)

    • Ekyelka
      24.3.2013 @ 14:05
      -
      Odpovědět

      Poradíme se a uvidíme, co zvládneme (a taky kdy).

      • Tenny
        24.3.2013 @ 17:01
        -
        Odpovědět

        Bylo by to každopádně super, moc bych to ocenila. 🙂 (jelikož jsem nedoslýchavá, tak bez titulků si to video pustit nemůžu, no.)

        • sikar
          24.3.2013 @ 17:22
          -
          Odpovědět

          Pokud by nebyly problémy s formáty nebo tak, tak jsem právě našel člověka, který je ochotný nám s titulky pomoct. Otitulkovaná verze by nejspíš byla oproti videu se zpožděním, ale problém by to nebyl.

          • Tenny
            25.3.2013 @ 10:33
            -

            Na youtube se titulky dají vkládat rovnou do videa, myslím. 🙂
            Lepší pozdě nežli nikdy. 🙂
            Díky moc, většina lidí se s titulkami vůbec neobtěžuje.

  9. TlusŤjoch
    24.3.2013 @ 15:22
    -
    Odpovědět

    Off šem: Můj sponzor (chvalně známý nejmenovaný výrobce židlí, trojnožek, seslí a štokrlí z dřeva dubového /quercus petraea čili drnák/) mne však za výčet židlí v každé, byť sebemenší komůrce, chválí jako učitelka prvňáčka, co sedě na židličce v první lavici, právě napsal svoje první slovo, máma, samozřejmě, neboť vděčnost, ano, vděčnost je hnacím motorem lidstva a na to, především na to, by měli myslet i kritici literární, jinak literaratura bez mecenášů zajde na úbytě. Což je taková ošklivá nemoc.

    • Cirrat
      25.3.2013 @ 9:49
      -
      Odpovědět

      Product placement? Proč ne – ale drtivá většina autorů tento argument použít nemůže…

      • TlusŤjoch
        25.3.2013 @ 21:03
        -
        Odpovědět

        Ano, doba si ho žádá, tak jako židličky polstrování.

  10. KadetJaina
    24.3.2013 @ 17:33
    -
    Odpovědět

    Tak jsem se zasmála a odkývala. Prošla jsem si fází hyperdetailitidy před lety, a ono to zase není tak špatné! Člověk aspoň pozná, co nedělat a naučí se používat spoustu zajímavých slov. Jestli se je poté naučí používat na správném místě a ve správném množství je už otázka druhá.
    Myslím, že na první video docela úspěch. Jsem zvědavá, jak se všechno bude vyvíjet. Těším se na další videa :).

    • Cirrat
      25.3.2013 @ 10:06
      -
      Odpovědět

      Tím si projde podle mě každý 🙂

      Zvědaví na další vývoj jsme též, teď už jen někde urvat čas. Máme už rozplánovaná další videa, ideální by bylo zveřejňovat alespoň jedno měsíčně, klidně i častěji, ale raději se budeme držet nižší frekvence a vyšší kvality (alespoň obsahu, když ne obrazu 😉 ).

  11. Šaman
    25.3.2013 @ 4:38
    -
    Odpovědět

    Co se hyperdetailitidy týká, už jsi četl Chrám Matky Boží v Paříži? 😀

    • Cirrat
      25.3.2013 @ 9:50
      -
      Odpovědět

      To je právě ten rozdíl mezi stylem a chybou 🙂 On si Hugo tu lásku ke sdělování všeho a vždy drží i v těch Bídnících – ne nadarmo jsou jeho díla takové bichle 😀

      • Šaman
        25.3.2013 @ 22:40
        -
        Odpovědět

        No, nedodolím si tvrdit, že Hugo nemá styl.
        Ale jeho popis Notre-Dame unudil všechny, kteří měli tu smůlu a vylosovali si tuto knihu jako povinnou školní četbu. To unudění nastalo přibližně na straně 2 a pokračovalo asi do strany 56.
        Ty popisy jsou tak hyperdetailní, že by nadchly kdejakého restaurátora, historického architekta, nebo památkáře, kdyby nebylo jednodušší prohlédnout si to osobně, nebo na fotkách.

        V umění je těžké odlišit styl a chybu. (Piccaso by mohl vyprávět.) Pokud chtěl autor napsat román o lásce cikánky, hrbáče a šlechtice, pak jsou detailní popisy chrličů na střeše katedrály chyba. Ale on nenapsal obyčejný béčkový román, on do toho nacpal celou katedrálu i s půlkou Paříže a získal tím nesmrtelnost.

        Vzhledem k tomu, že jsem se při čtení této knihy brutálně nudil a autora nemohu, vzhledem k jeho věhlasu, obvinit z hyperdetaility, pak je to jasná chyba naši úči, která nám dala číst dílo nevhodné pro čtenáře v pubertě. Oč byl Vinnetou čitelnější! 🙂

        • sikar
          26.3.2013 @ 7:53
          -
          Odpovědět

          Tohle rozvíjí myšlenku, kterou jsem si vyslechl před časem – nenuťme děti číst Babičku, protože to tu současnou generaci prostě nebaví. Třeba já bych do povinné četby zařadil Cizince v cizí zemi, protože když už něco bylo označováno na Bibli Hippies, je jasné, že obsah bude pro puberťáky sakra zajímavý! (Nehledě na fakt, že v dnešní době to beru už taky za klasiku)

          • Anne Eyre
            28.3.2013 @ 13:36
            -

            Já třeba Babičku nečetla a nikdo to po mně nikdy nechtěl, ale kdo se aspoň nepokusil přečíst Bídníky, Větrnou hůrku, Olivera Twista, nebo přinejmenším Pána prstenů, Hobita… Ten je dopředu mrtvý, jakmile mi to řekne. A pomalu a bolestivě zemře, jestliže řekne, že to je o ničem, nudné, zdlouhavé, když knihu ani neotevřel. A to nemluvím o těch, co se zeptají, jestli je fakt i kniha a kdo ji napsal… 🙂

          • Rivallien
            28.3.2013 @ 21:10
            -

            Já taky ne, a taky to po mně nikdo nechtěl. Větrnou hůrku jsem nečetla, jenom viděla, stejně jako Jane Eyerovou. Filmy nic moc. Tu druhou si snad někdy přečtu. Zajímavé je, že o Brontëovkách jsme se učili a o Austenové, kterou miluju, nepadlo pomalu ani slovo. Na Bídníky se chystám, jen co dočtu LOTRa a ten štos knih, co jsem nakoupila/dostala během minulého roku 😀 A za tu poslední otázku bych vraždila taky.

          • KadetJaina
            29.3.2013 @ 9:36
            -

            Ono co se školní četby týče, těžko vybírat, když to má zároveň i vzdělávat. A pokud se v tom období objeví autor, který prostě není pro puberťáky zajímavý, tak se s tím moc nenadělá.
            Jinak Babičku jsem taky nečetla, ale v babiččině údolí jsem byla asi milionkrát. Ale že by mě to nějak podpořilo v tom ji otevřít, to se říct nedá.
            Já se pořád stydím za to, že u LOTRa jsem nedočetla poslední díl – ještě furt ho tu mám někde založenej, musím to dolouskat, až bude čas. Ale Olivera jsem četla, ten je parádní.

  12. Šaman
    29.3.2013 @ 21:54
    -
    Odpovědět

    Vzdělávat je jedna věc, vyvolat odpor ke čtení je věc druhá. Mimochodem totéž platí i o hudbě. Když dítě okolo 15ti let, na konci základky má poslouchat klasiku a číst klasiku, tak si jen řekne, že čtení je nuda a klasická hudba je už dvě století překonaná.
    Ke klasice jsem se dostal přes Rhapsody a její píseň na motivy 4.Novosvětské. Pak jsem zjistil, že Dvořák je fajn, Mozart taky, ale Bethoven mi zatím k srdci nepřirostl. To jsem však zjistil deset let poté, co jsme poslouchali celou hodinu nějakou klasiku a to prosím na známky (kdo se vrtěl měl za 2 a kdo se bavil za 3:)

    A s literaturou je to stejné. Hugo nepsal pro děti a jeho knihy jsou v tomto věku hodně špatně stravitelné. Maryčku Magdónovu jsem četl každý třetí řádek. Když jsme dostali vybrat knihu ze skupiny autorů ve které byl Stevenson, zaplesal jsem. Černý šíp, Poklad na ostrově. Učitelka mi řekla, že mám nevyzrálý vkus a že ho zařadila spíše kvůli panu Jekillovi a Hydovi (Hydeovi? otázka na triumvirát – jak se to správně píše?). Njn, bylo mi 16, piráti byli přitažlivější, než schizofrenní drama.
    Doufám, že nová generace učitelů bude za klasiku považovat spíše toho LOTRa. (A děti budou dále nadávat za zkostnatělé učitele, protože čtou Svítání 🙂

    Ale to jsme již skutečně trošičku odbočili od tématu.. té svíčkové. 😀

    • Šaman
      29.3.2013 @ 21:58
      -
      Odpovědět

      Odpovím si částečně sám. Nevím, jak se píše Hyde ve 3.pádu jednotného čísla, ale Jekyll se píše s tvrdým. Njn, škoda že se tu po sobě nedají editovat příspěvky, už jsem si zvykl kontrolovat je až po odeslání.

      • Ekyelka
        30.3.2013 @ 18:31
        -
        Odpovědět

        Osobně řešívám podobný problém (tedy skloňování vlastních jmen cizího původu) jednoduchou oklikou, sestavím větu tak, abych ponechala jména v prvním pádu.
        Jinak jméno Hyde se podle Příruční mluvnice češtiny skloňuje podle vzoru pán (§ 431, str.271 – vydání 2., r.2001) jako substantivum s koncovým vokálem nevyslovovaným (-e se vypouští). Ergo první verze “Hydovi”, jakkoliv se jeví divná, je správná.

    • Cirrat
      2.4.2013 @ 11:52
      -
      Odpovědět

      Jenže to je strašně individuální. V deseti letech jsem měla přelouskaného Hraběte Monte Christa (komplet za jedinou noc), Bílou velrybu i Zvoníka u Matky boží… Babičku jsem taky četla někdy tenkrát a připadala mi fajn, ale když jsme ji měli o pět let později jako povinnou četbu na gymplu, už pro mě byla nestravitelná…

      To samé s muzikou – vyrůstala jsem na vážné hudbě, pak jsem v deseti letech objevila heavy metall a zjistila, že toho mají hodně společného.

      Prostě každý se k tomu dostane odjinud, a proto se nedá šmahem říct “Tohle je pro děti/mládež toho a toho věku nevhodné” a podobně. Je to hodně individuální – a taky to opravdu hodně visí na přístupu kantora. Pokud je učitel suchý magor a předmět ubíjí, budou se tomu předmětu věnovat jen opravdoví nadšenci, které nemá šanci odradit. Viz piráti vs. šílený vědec…

  13. Vjemy v povídkách | Triumvirát
    21.5.2013 @ 13:10
    -
    Odpovědět

    […] sdělit, kde se zrovna nachází a co se kolem děje. To bychom se zase dostali do hyperdetailitidy (i když ta bývá často soustředěná taky jen na jeden jediný vjem) a čtenáře otrávili. Je […]

  14. Obligátní sexy scéna | Triumvirát
    5.9.2013 @ 13:37
    -
    Odpovědět

    […] je už otázka psacího stylu. Rozhodně byste neměli spadnout do hyperdetailitidy nebo kakofonixitidy a nechat detaily, aby umlátily celý příběh. Jinak je to ale naprosto na vás a zjistíte, […]

  15. Ilya
    18.9.2013 @ 11:55
    -
    Odpovědět

    Myslím, že trpím detailitidou… šla jsem zkontrolovat svoje popisy…

  16. Čechovův inventář 2/2 | Triumvirát
    14.10.2013 @ 19:29
    -
    Odpovědět

    […] Závěr obou částí článku? Pokud vaše postava vytáhne něco, co čekáme, že vytáhne, nebývá problém. Nezvyklé věci je dobré vysvětlit, pokud pro to nemáte hodně dobrý důvod. Dlouhé seznamy málokoho baví číst a než je začnete psát, zamyslete se, kolik položek je opravdu potřeba. Dávejte si pozor, aby posedlost seznamy nehraničila s hyperdetailitidou. […]

  17. Čtenářoznuděnóza a vycpávkoitida (Fillerův syndrom) | Triumvirát
    2.12.2013 @ 12:45
    -
    Odpovědět

    […] o kterých mluvím, jsou většinou rozvinutou formou hyperdetailitidy. Jak jsme řekli už dříve, hrdina si nemůže ani uprdnout, aniž by to autor nenapsal. Někdy […]

  18. Elevea
    1.9.2015 @ 22:05
    -
    Odpovědět

    No jo, jenže to bych musel zahodit celého Tolkiena i s přídavky do koše. Ta neskutečná otrava při popisech rán, která se už nevrátí, mě donutila přeskakovat často celé stránky. Ať se na mě klidně sesype kopec nenávisti, ale Toliken si měl nejdřív prohlédnout tohle video.

Zanechej komentář

Váš názor je pro nás důležitý. Zadaný email nebude veřejně publikován
Cancel Reply

Prosím chvíli počkejte
Odeslat

© 2017 Triumvirát
Video: Kakofonixitida a hyperdetailitida | Triumvirát