• Domů
  • Kritika a její podmínky
  • O nás
Napiš a zmáčkni Enter
  • Domů
  • Kritika a její podmínky
  • O nás
Červen 2014
Po Út St Čt Pá So Ne
« Kvě   Čvc »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
Rubriky
Nejnovější příspěvky
  • Zadání literárního cvičení – pátek 1.5. (dobře, pondělí 4.5)
  • Literární cvičení – pauza
  • 5 x 5 x Triumvirát 2020: odkládáme první setkání
  • Zadání literárního cvičení – pátek 6.3.
  • 5 × 5 × Triumvirát 2020
Nejnovější komentáře
  • Adhara: Z popela: o navazování
  • Adhara: Strašidelné vs. směšné
  • Pastelka: Zadání literárního cvičení – pátek 1.5. (dobře, pondělí 4.5)
  • Zlý strýc Leonard: Zadání literárního cvičení – pátek 1.5. (dobře, pondělí 4.5)
  • Pastelka: Zadání literárního cvičení – pátek 1.5. (dobře, pondělí 4.5)
Facebook
logo triumvirát
  • Domů
  • Kritika a její podmínky
  • O nás
Teoreticky

Agitačky, propagace a emzáci

23.6.2014
-
Publikováno sikar

Nedávno jsem se jednoho ze svých beta čtenářů optal, zda mu zaslaná povídka nepřišla jako ekologická agitačka. Měl jsem tam totiž náznaky sdělení, že by lidé měli přestat ničit svoji vlastní planetu. Opravdu hodně to souviselo s dějem a nedalo by se to vypustit, aniž by příběh ztratil smysl. Bylo mi sděleno, že to bylo v pohodě. Naštěstí k tomu neměl připomínky ani druhý čtenář, takže snad není problém. Uvidíme dál.

 

Tohle je něco, čemu se vyhýbám jako čert kříži a už při pouhých náznacích ve vlastním textu se bojím, aby mě někdo nenařknul, že si hraji na Greenpeace. Kolem nás se nachází spousta děl, která poukazují na ekologické i jiné problémy. Některá to dělají nenápadně, v náznacích, jiná to na vás vypálí naplno. U těch prvních často někdo poukáže, že tam je skryté sdělení, ale naštěstí není problematika čtenáři/divákovi neustále otloukána o hlavu. Ta druhá mají dvě možnosti. Buď jsou dostatečně zábavná, aby to konzument autorovi odpustil, nebo nejsou a většina reakcí na ně je spíše znuděného rázu.

 

Nemusí se jednat nutně o ekologii, ačkoliv dejme tomu filmy s touto tématikou jsme obklopeni na každém kroku. Skoro se až divím že v žánru sci-fi a fantasy se v soutěžích s povídkami na toto téma setkávám velmi vzácně.

 

Než se ale dostanu k tomu, jaké agitačky se vyskytují běžněji, bylo by dobré určit, kdy už text můžete považovat za agitačku. Bude se nám to v dalším rozboru hodit.

 

Přesná definice zcela jistě neexistuje, ovšem z vlastních zkušeností mohu nadnést dvě varianty. V obou případech už dané povídky působily dojmem, že na ději moc nezáleží a autor měl o tématu raději napsat článek.

 

1) Povídka obsahuje příběh, který jde přímočaře z bodu A do bodu B a slouží jen jako kulisa pro sdělení, že postava X je dobrá, kdežto postava Y je zlá. S dobrem a zlem jsou pochopitelně spojeny názory na určité téma.
2) Povídka vlastně neobsahuje příběh v pravém slova smyslu. Spíše se jedná o souhrn poznatků. Dost často má taková povídka formu dialogu, v němž jedna postava druhou o něčem přesvědčuje.

 

Našly by se nejspíš i další varianty, ovšem tohle jsou dvě základní šablony, z nichž to křičí na celé kolo. S jakými agitačkami se v nich tedy často setkáme?

 

Věřte tomu nebo ne, ale povídky v soutěžích někteří používají pro řešení náboženských sporů. Pokud se povídka odehrává za třicetileté války a hlavní hrdina-protestant má nějaké poznámky na katolíky, je vše v pořádku. Tedy pokud celá povídka není jen o tom. Když hrdina v hospodě u piva po deset stránek vykřikuje něco o zlých katolících, není to úplně zábavné. Stejně tak příběhy, v nichž se mladá čarodějka-pohanka snaží všem okolo pomáhat, ale neustále jí v tom brání zlý kněz-křesťan, který ji taky na konci ideálně nechá upálit. Pohanka, obklopená plameny, mu může v závěru sdělit, že jeho víra jednou padne a pohané budou opět vládnout světu. Spor pohanů s křesťany je vůbec oblíbené téma a občas se dotkne také již zmíněné ekologie. Snad netřeba rozebírat proč.

 

Ať už ale namixujete dohromady jakákoliv dvě náboženství nebo i jiná přesvědčení (vegani vs. masorádi, uživatelé Applu vs. uživatelé čehokoliv jiného, voliči Losny vs. voliči Mažňáka), očekávejte pár lidí, kteří s vámi budou souhlasit, pár, co s vámi souhlasit nebudou, a majoritu lidí, kterým je to upřímně ukradené.

 

Náboženský spor může být dobrým motorem, který žene příběh vpřed. V případě, že píšete o historii, může tvořit parádní podklad. Příkladů máme dost, třeba husitské války. Musíte ovšem nabídnout skutečný děj a ne pouze pozadí pro argumentaci podporující váš názor nebo víru. Pokud je text z pohledu první osoby, dá se to ještě uhrát tak, že se jedná o myšlenky postavy. Když ovšem píšete z pohledu třetí osoby a jednoduchý příběh typu A->B jasně ukazuje, že pohané jsou hodní a osvícení, kdežto křesťané jsou zosobněné zlo, slovo agitačka právě sebe samo napsalo kilometrovými planoucími písmeny a mává na čtenáře fáborky.

 

Pro vaši informaci, jsem nábožensky tolerantní ateista, který nad podobnými spory mávne rukou a hledí si svého. Pokud mi ale namísto brožurky (kterou mohu zatopit v kamnech nebo ji dát do sběru) nabízíte povídku (kterou musím kvůli soutěži chtě nechtě přečíst), jdete na to špatně. Možná vám už někdo řekl, že arteterapie do soutěže nepatří. Mám dojem, že do soutěže spíš nepatří propagace, ať už čehokoliv, případně právě podobné vyřizování účtů s částí společnosti, kterou vnímáte jako nepřátele. Abych parafrázoval slova jednoho porotce soutěže Vidoucí, obracení na víru pomocí povídek by mělo být trestné.

 

Tu majoritu lidí, kterým je váš názor ukradený, můžete tím, že jí něco cpete podobným způsobem, snadno otrávit.

 

Česká scéna je na povídky-agitačky poměrně krotká. Občas na vás vybafne náboženský spor, ekologie opravdu málokdy, politika se kupodivu (skutečně hodně kupodivu) většinou drží formy vtipné satiry, která neútočí na nikoho konkrétně a spíše hodnotí celek (takže spor pravice a levice se naštěstí nekoná). Jakákoliv jiná forma agitace se vyskytuje buď vzácně nebo nedosahuje takové míry vlezlosti, abych měl touhu ji komentovat.

 

Rozhodl jsem se však zapracovat do článku ještě jednu odnož, kterou označit za agitačku je sporné. Nedá se brát jako propagace (to slovo prostě nemám rád a musím si u něj vždycky odplivnout), protože se dá vydávat za science fiction, ale na čtenáře má stejný dopad jako vše výše zmíněné.

 

Říkám tomu povídka ála Däniken. Ericha von Dänikena vám snad nemusím představovat, ale kdyžtak tady máte odkaz. Abych zbytečně nedmýchal plameny, nevyjádřím se k němu ani jeho dílu, v němž se nejednou dozvídáme, že na Zemi nebyla starověká civilizace, o kterou by nezakopli mimozemšťané. Spíše bych se rád vyjádřil k dílům, která vypadají, jako kdyby k nim dodal námět.

 

Hvězdná brána. Tenhle seriál je celý postavený na myšlence ovlivnění lidských dějin mimozemšťany. Nebudu rozebírat jeho klady a zápory, ale mohu říct jedno – tuto tématiku zpracoval slušně. Ačkoliv ne vždy byl zcela originální, nabídl nám příběh o dávných astronautech zábavně. Tečka, šlus.

 

Problém nastane, když vám na stůl přijde text, který o tomto tématu pojednává a je přesně ve stylu bodu 2) podle definice výše. Sám se divím, že poté, co jsem mnoho jiných agitaček smetl jedním odstavcem, tomuto věnuji už tolik prostoru. Důvod je ten, že za poslední dva roky mi to prošlo rukama vícekrát, než za celý život předtím.

 

Postava A sděluje postavě B (většinou ničím nepodložené) informace o mimozemských civilizacích. Postava B je klidně i navzdory absenci důkazů stoprocentně přesvědčena o tom, že postava A má pravdu. Příběhu se většinou dočkáme pouze ve formě vyprávění od postavy A, takže ani v rámci povídky není někdy jisté, zda se jedná o sci-fi nebo čteme příběh ze života a postava A si vymýšlí, jako když tiskne. Postava B většinou ani nepokládá skeptické otázky a nad jakýmkoliv prohlášením ani nepřemýšlí, pouze přijímá. Kde se vzal tento žánr, je mi skutečně záhadou.

 

Literatura může upozorňovat na problémy. Vždycky to dělala. Mnoho děl šťouchá literárním klackem do společnosti a ukazuje na ně. Jenže něco jiného je satirická kritika nějakého aspektu naší společnosti a očividná propagace vašeho přesvědčení. Pokud toužíte všem sdělit, že jste oddaný [vložte náboženství], vegan a nade vše milujete jablka, A VŠICHNI OSTATNÍ JSOU ŠPATNÍ, ŽE NEJSOU JAKO VY, A VY JIM MUSÍTE UKÁZAT PRAVOU A JEDINOU CESTU!!!, založte si blog, ideálně s moderovanou diskuzí. Čtenáře, který se chce v první řadě pobavit, toto většinou nezajímá.

 

Sikar

fantasy
kritika
literatura
psaní
Různé pohledy na psaní
sci-fi
Sikar
teorie
23.6.2014
Email
15 Komentářů

Související příspěvky

Další zajímavé příspěvky, které chcete přečíst
Teoreticky

Debaty o psaní

17.2.2019
-
Publikováno Cirrat

Hned na začátek bych chtěl zdůraznit jednu věc. Takhle jsme to udělali my. Není to jediný způsob, jak se to …

Číst více
17.2.2019
Publikováno Cirrat
Autorské nešvary, Teoreticky

Sto magických tahů hřebenem

22.6.2018
-
Publikováno Meridion

Tolikrát jsem v různých knihách četla, jak si hrdinka pravidelně každý večer rozčesává vlasy přesně sto tahy hřebenem, …

Číst více
22.6.2018
Publikováno Meridion
Teoreticky

Drobečky, co se jinam nevešly (3)

2.9.2018
-
Publikováno sikar

Články složené z drobností, které by na samostatný článek nevydaly, jsme tu už dříve dva měli. Teď jsme …

Číst více
2.9.2018
Publikováno sikar
← DALŠÍ ČLÁNEK
Nepíšeš, tak nepruď!
PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK →
Problém s inspirací II.

15 Komentářů

Agitačky, propagace a emzáci.
  1. Kadet
    23.6.2014 @ 18:57
    -
    Odpovědět

    Blog o nalezení jediné pravé cesty s moderovanou diskuzí? … kde jsem to jen…
    No, ale k tématu. Známá má s tímhle problém – v jejích povídkách je to vždycky na jedno brdo a furt dokola a je jedno, do jakýho žánru nebo prostředí to zařadí. Hlavní postava – ideálně hrdinka – stojí hrdě proti kruté zlé společnosti (+ má názory puberťáka) a všem vnucuje svůj perfektní názor o životě a ukazuje, jak všichni kolem ní jsou hrozně špatní. A pak už se to sype – ekologie, politika, společnost, atakdále atakdále. Za prvé je nudné to číst furt dokola a za druhé – mě teda víc zajímá děj než nějaké prohlašování o špatné společnosti, kva kva kva.
    Myslím, že jako u všeho, i tady platí: Všeho s Mírou, lidi. Malá agitačka může být na pozadí, ale plácat se s ní a ještě o ničem, to se nedá číst.

    • Kittanya
      23.6.2014 @ 21:27
      -
      Odpovědět

      Myslíš Alušku??? 😀 (první věta)

      • Kadet
        24.6.2014 @ 9:03
        -
        Odpovědět

        >:)

  2. Ilya
    23.6.2014 @ 19:17
    -
    Odpovědět

    Jsem člověk, co má alergii na agitačky a černobílé (nemluvím o barvě obrazu) televizní dokumenty o čemkoliv. (Nekamenujte mě moc tvrdě, ale ukázkové agitačky jsou všemi milované filmy od Miyazakiho). Přesně z toho důvodu mi fakt nepřirostly k srdci filmy jako Avatar (ten modrý), nebo z jiného a přece podobného důvodu filmy o konci světa zapříčiněné božím hněvem, nebo něčím takovým.

    Nudí mě koukat na ty filmy o tom, jak světu hrozí katastrofa, protože jsou všichni špatní, věří ve špatné věci, jedí špatné jídlo, dostatečně se navzájem nemilují, a jediné co je dokáže spasit, je nějaký trouba, který náhodou najde prastarou knihu a musí vykonat rituál, při měsíčku na posvátném paloučku. A hrome! Dneska tam stojí garáž! Následuje výklad, jak si lidé ničeho neváží, že na posvátném místě postavili garáž! No nic, musí to stačit. A na konci se dozvíme, jak jsme teda byli zachráněni, ale musíme se polepšit. (Také chytáte takové záchvaty smíchu u příběhů, které lidi učí, že až jim bude nejhůř, někdo se tu zjeví v nebeském světle a zachrání je?)

    Na co mám akutní alergii jsou příběhy typu Šifra mistra Leonarda, nebo Ďáblova lest.
    Také nenávidím, když někde najdou uschlou kostru a rozjede se mašinérie typu: co když je to Ježíš! Celou církev to položí na lopatky! Musíme to zatajit! Tečka.

  3. Brog
    23.6.2014 @ 19:21
    -
    Odpovědět

    Dneska budu mimořádně za hnidopicha. Art terapie neexistuje, je to arteterapie. A nevím jak do soutěží, přece jen jsem porotce nikdy nedělal, ale do umění obecně díla vzešlá z terapie rozhodně patří – taková legendární komiksová tragédie, jakou Vrána dozajista je, přece není něco, co by se nedalo číst, protože to vypráví o osobních dilematech a názorech na společnost. Takže bych propagaci či agitaci s arteterapií do jednoho pytle neházel.

    • sikar
      23.6.2014 @ 20:32
      -
      Odpovědět

      Moje chyba, že jsem dal arteterapii (poučen) do jednoho odstavce s agitačkou. Do jednoho pytle je neházím, chtěl jsem říct, že je tu jedno, co je dle jedněch špatné a pak druhé, co je špatné asi obecně. Zvolená slova ale zapříčinila, že jsi to pochopil, že to házím dohromady.

      Protože upřímně, terapie literaturou občas vyplivne skvosty. Joe Haldeman psal v rámci terapie a vznikly díky tomu skvělé knihy.

      • Brog
        23.6.2014 @ 21:20
        -
        Odpovědět

        Tak teď už to chápu a samozřejmě souhlasím.

        Jo, z Věčné války je to celkem cítit, že si tím pomáhal od Vietnamu. Ostatně, lepší ukázku toho, kdy projev vlastního názoru není jen samoúčelná agitace, ale hezká a logická součást příběhu, bych těžko hledal.

        • Rya
          24.6.2014 @ 15:36
          -
          Odpovědět

          Pojem arteterapie se používá především pro sebevyjádření, ovlivňování a léčbu výtvarným uměním. Co se týče tvůrčího psaní a jeho terapeutických možností, doporučuji následující článek: http://www.portal.cz/casopisy/pd/ukazky/tvurci-psani-slouzi-jako-psychoterapie/46701/

      • Elinor
        24.6.2014 @ 11:10
        -
        Odpovědět

        Jen bych dodala: když člověk čte něco, co je dobrá knížka a zároveň arteterapie, tak tu arteterapii nejspíš nebude vnímat, dokud si nezapne určité uvažování nad příběhem.

        To, co je průšvih, jsou příběhy, kdy to, že se autor z něčeho vypisuje a s něčím se vypořádává, vyloženě bije do očí a příběh zjevně nemá jiný účel a funkci, než autorské vybití frustrace. Jako jo, ať to lidi píšou, když jim to pomáhá, ale poměrně bych ocenila, kdybych to následně nemusela číst a hlavně se k tomu vyjadřovat. 🙂 K podobnému textu se totiž nedá vyjádřit nějak normálně, aby to autor nebral osobně.

        • sikar
          24.6.2014 @ 11:41
          -
          Odpovědět

          Přesně. Pokud je jasné, že se jedná o terapii, a současně je to opravdu špatné, napsat komentář je fuška. Vždycky přemýšlím, jak to zaobalit, abych tomu člověku nenapáchal škody na psychice. Je to ještě těžší, než když povídku napsalo očividně osmileté dítě a snažím se mu napsat, že je hezké, jaké má literární ambice, ale na věk v soutěži bohužel nehledíme a holt tenhle třicátník píše lépe.

        • ioannina
          25.6.2014 @ 0:49
          -
          Odpovědět

          “… dobrá knížka a zároveň arteterapie…”
          Napadá mě, že to jde až tehdy, až se autor s popisovaným zážitkem vnitřně vypořádal, takže už je schopný se na něj vrhnout s formálním nádobíčkem. Až už to dovede zamontovat do textu tak šikovně, že přestává být poznatelné, co je ještě osobní zážitek a co už imaginace.
          (A pak to jsou parádní a silný kousky!)
          (Na rozdíl od klišoidních záležitostí typu “šikana / domácí násilí znamená, že je přítomné fyzické bití, podle toho se to pozná”. (Nebo “vězeň je vždy fyzicky mučen, a to je na vězení nejhorší”. Nebo cokoli. Dosaďte dle libosti.)

          • Sothis
            25.6.2014 @ 23:50
            -

            To si nemyslím… Předně mám za to, že když už se s tím vypořádal, tak si na to téma nepotřebuje dělat terapii. Jinak řečeno, pokud je psaní terapie, tak se s tím ještě nevypořádal.
            Ty klišovité výlevy (vzpomínám si pro příklad na povídku ze světa HP, kde na Siria Blacka rodiče běžně jako trest používali kletbu Cruciatus), jsou podle mého spíš projevem toho, že autor opravdu neví, o čem píše… Nejde o potřebu vypořádat se s něčím, co se mu v životě stalo, ale o čistě vyfantazírovanou romantickou konstrukci.

          • ioannina
            26.6.2014 @ 8:28
            -

            Vycházím z trojstupňovýho zpracování:
            1. člověku se děje nějakej průšvih (třeba mu umře rodič),
            2. člověk zpracovává následky průšvihu, hodně o tom mluví, ale když se o tom pokusí psát, vyjde z toho příšernost,
            3. člověk se už sám srovnal, zážitek má ale pořád v sobě a je schopný o něm psát tak, aby to dávalo smysl. Když se tenhle text potká se čtenářem ve fázi 2 obdobného průšvihu, má možnost způsobit u čtenáře osobní katarzi. Text napsaný v kterékoli z předchozích fází sice přinese katarzi autorovi, ale čtenáři ne.
            Romantická konstrukce… hm… možná máš pravdu a já jenom nechápu potřebu lidí snít o násilí. 🙂

  4. LuLuFairy
    24.6.2014 @ 14:00
    -
    Odpovědět

    Vzpoměla jsem si na jednu povídku z loňského NW..

  5. TlusTjoch
    25.6.2014 @ 21:59
    -
    Odpovědět

    Miluji jablka, miluji svůj Apple.

Leave a Reply to Rya Cancel Reply

Prosím chvíli počkejte
Odeslat

© 2017 Triumvirát
Agitačky, propagace a emzáci | Triumvirát