• Domů
  • Kritika a její podmínky
  • O nás
Napiš a zmáčkni Enter
  • Domů
  • Kritika a její podmínky
  • O nás
Březen 2015
Po Út St Čt Pá So Ne
« Úno   Dub »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
Rubriky
Nejnovější příspěvky
  • Zadání literárního cvičení – pátek 1.5. (dobře, pondělí 4.5)
  • Literární cvičení – pauza
  • 5 x 5 x Triumvirát 2020: odkládáme první setkání
  • Zadání literárního cvičení – pátek 6.3.
  • 5 × 5 × Triumvirát 2020
Nejnovější komentáře
  • Adhara: Z popela: o navazování
  • Adhara: Strašidelné vs. směšné
  • Pastelka: Zadání literárního cvičení – pátek 1.5. (dobře, pondělí 4.5)
  • Zlý strýc Leonard: Zadání literárního cvičení – pátek 1.5. (dobře, pondělí 4.5)
  • Pastelka: Zadání literárního cvičení – pátek 1.5. (dobře, pondělí 4.5)
Facebook
logo triumvirát
  • Domů
  • Kritika a její podmínky
  • O nás
Úsměvná klišé

Úsměvná klišé 32: On není už deset let mrtvý?

23.3.2015
-
Publikováno sikar

Nedávný článek tohoto seriálu pojednával o převlecích. Dnešní téma je dost podobné. Co když se totiž lump vydává za někoho jiného, aby přelstil hrdinu? Tento motiv se nachází už v literatuře, se kterou jsme se setkali jako první – v pohádkách. Vlk přesvědčuje kůzlátka, že je jejich maminka, takže mu mají otevřít. Jiný vlk přesvědčuje děvčátko s úchylkou na rudou barvu, že je její babičkou. Zlá královna v převlečení dá Sněhurce jablko (abychom si do huby nebrali jen vlky). Zkusme to rozebrat trochu do hloubky.

Sněhurka a zlá královna je příklad vcelku v pohodě. Můžeme předpokládat, že Karkulka má oční vadu a její babička byla na stará kolena opravdu nehezkou a chlupatou ženou (vážně? To měla babička takové vousy, že si její vnučka jako první všímá velkých očí a zubů?). Problém mi osobně činí kůzlátka. Proč? Protože když vám opakovaně někdo tluče v pravidelných intervalech na dveře a stále lehce se měnícím hlasem tvrdí, že je vaše maminka, tak nejspíš pojmete podezření.

A babičko, proč máš tak dlouhé ruce a nohy a chapadla... a žádné oči? Ne, myslím, že i jiný padouch nemá šanci. Zdroj: leyzy.deviantart.com

A babičko, proč máš tak dlouhé ruce a nohy a chapadla… a žádné oči?
Ne, myslím, že i jiný padouch nemá šanci.
Zdroj: leyzy.deviantart.com

 

To jsou pohádky. Snažit se hledat logiku v tomto žánru může jen někdo, kdo má příliš volného času. (Který řemeslník by obsloužil vlka? A který vlk by si nechal dobrovolně drát jazyk do krve? Pak by neměl jemnější hlas, stěží by vyl!) Zaměřme se na literaturu určenou dospělejšímu publiku.

Motiv vlka, který přesvědčuje kůzlátka, že je jejich maminkou, lze pojmout i moderně. Teď hned mě z hlavy napadá film Spaceballs. V jedné scéně princeznu volá hlas jejího otce. Ona vyjde ven a tam skutečně stojí sám pan král, který jí sděluje, že je vše v pořádku a ona se může vrátit domů. Jak vůbec zjistil, kde se princezna skrývá? Jak se vyřešila situace se záporáky? To jsou sice dotazy, které by mu mohla dcera ihned položit, ale ne. Princezna se ihned vrhá ke svému otci, protože jej velmi ráda vidí. Ve skutečnosti je to však Lord Helma skrytý za pouhou iluzí/hologramem (mám pocit, že to tam nebylo přesně specifikované).

Navzdory výše zmíněným otázkám, které by si měla princezna položit, je tohle ještě uvěřitelná situace. Její otec byl před pár dny naživu. Nyní si pro ni došel. Proč by tedy za ním nešla?

Horší by to bylo, kdyby byl její papá ve skutečnosti už pár let po smrti.

A tady začíná klišé.

Představte si, že vám někdo zaklepe na dveře. Vy se podíváte do kukátka. Kdopak tam nestojí? Vaše dvacet let mrtvá babička.

Co byste dělali? V první řadě by mě napadlo, že je to žena velmi podobná mojí babičce (přeci jen, umřela, když jsem byl malé díťátko a možná si její podobu vybavuji pokrouceně). Pak, že se mi to jen zdá. V podstatě by mi hlavou projelo několik reálných řešení, proč za dveřmi stojí moje mrtvá babička. Pak bych otevřel dveře, optal se jí, co potřebuje, a zjistil, že to je paní Vomáčková, nová sousedka, co se skutečně trochu podobá mojí babičce.

Rozhodně bych nezačal, jako ve správném americkém filmu, plakat a spílat nebesům, proč mě takhle straší.

I tohle je stále ještě ta lepší varianta.

Hrdina bojuje se záporákem, který ovládá iluze. Aby ten psychicky rozhodil buď jeho nebo nějakého jeho kamaráda stojícího opodál, vyvolá iluzi milované, mrtvé nebo milované a současně mrtvé osoby. Ideálně v nějaké situaci, kdy prosí o záchranu. Následuje soupis typických reakcí hrdiny nebo jeho kamaráda:
1) Šok z překvapení.
2) Pláč kvůli shledání se s tímto člověkem (a protože to je americký film).
3) Následování iluzorní postavy, která má problémy/láká ho k sobě.
4) Naprostá ignorace celé dosavadní situace a záporáka, jenž stále představuje hrozbu.

Většina klišé, co tu rozebírám, je skutečně jen úsměvná. Tohle je někdy na zabití. Zamysleme se totiž nad situací. Je jasné, že záporák iluzi použil na odlákání pozornosti. Dobrá, uznávám, že to dává smysl. Když na vás náhle křikne někdo, kdo má být dávno mrtvý, asi vás to rozhodně překvapí. Tuplem, pokud jste ho viděli umírat.

Co když ale ten člověk skutečně přežil? Co když ho tu záporák drží a mučí a vy ho teď musíte zachránit?

Je třeba k tomu říkat něco víc?

 

Jo, je to past. VŽDYCKY je to past a kamarád na to hlavního hrdinu rád upozorní. Je možné, že ten člověk žije, ale to načasování je až příliš dobré pro záporáka, že?

Máme dvě možnosti.
1) Jedná se o iluzi.
2) Jedná se o skutečného člověka, který doopravdy není mrtvý, ale přežil to, nikdo neví jak.

Obě možnosti jsou nadužívané klišé. Zejména ta druhá přímo žádá o řádné vysvětlení. Kladu důraz na slovo řádné.

Jsou případy, kdy si je hrdina opravdu jistý, že daná osoba je mrtvá. Náhle během souboje se záporákem se ta osoba objeví.

Americké filmy a díky ním i povídky mnoha začínajících autorů znají jediné řešení – hlavní hrdina tomu všemu uvěří. Stále ještě to zní svým způsobem možně?

A co když vám řeknu, že se záporák na ony osoby proměňuje přímo před hrdinovými zraky, který je zcela ochromen tím, že vidí své mrtvé milované? Posléze pomalu kráčí k záporákovi, protože babička se vrátila, načež je bodnut nožem mezi žebra.

Moment, kdy se popsaná scéna skutečně na stránkách stala, byl nejspíš vrcholem tohoto klišé. Hrdina zcela jasně ví, s kým bojuje. Ten někdo změní podobu na jeho mrtvého bratra a hrdina, šokován tímto pohledem, není schopen ho zabít. O nějakém ovlivnění mysli ani slovo, padouch pouze změnil podobu, nic víc.

To byl vrchol, ale s tímto klišé se začínám v různých podobách setkávat čím dál tím častěji a jedná se o jednu z nejméně vysvětlovaných věcí vůbec. Než se pustíte do obhajování, jak to mohlo být, tak mohu říct jedno – dokud autor v průběhu textu nepodá nějaké vysvětlení (hypnóza, drogy, kouzlo…), tak je to prostě nesmysl. Vy sice jste schopni podat desítky vysvětlení, ale to jste vy, nikoli autoři daných povídek, kteří se s něčím takovým běžně neobtěžují.

Takže – bojujete s lumpem a ten změní podobu na vašeho mrtvého bratra. Co teď?
1) Víme, že je to lump. Snad i ve světě s magií není normální, aby se váš nepřítel náhle proměnil v dávno mrtvou osobu. Myslím tím skutečně, pouhá podoba se nepočítá.
2) I když má tvář milovaného člověka, tak snad stále chápete, že je to ten samý lump jako předtím, ne? Jasně, bratra byste asi mečem nesekli, ale to jste natolik zpomalení, že nevíte, že tohle NENÍ VÁŠ BRATR?
3) Adrenalin. Pokud už skoro vyhráváte a nepřítel použije pro svoji záchranu tento krok, je dost velká šance, že si toho ani nevšimnete a prostě seknete. Konec knihy.
4) Když se náhle na scéně objeví váš příbuzný, který shodou okolností zrovna padá do sopky a prosí o pomoc, přesně v momentě, kdy tím umožní záporákovi utéct, zdravý rozum by měl bít na poplach, že tohle přeci není normální.

Hrdina může mít nějaké trauma, které v něm spustí nelogickou reakci, ale prosím, je nutné, aby tato scéna nastávala tak často? Už když se v průběhu povídky dozvím, že záporák je iluzionista, bojím se, že ke konci dojde na podobnou pasáž.

Aby hrdina takové situaci uvěřil, muselo by to být taková náhoda, že vás v závěru článku pouze odkáži na jiný díl seriálu.

Sikar

klišé
nesmysl
realita
Sikar
stereotypy při psaní
23.3.2015
Email
15 Komentářů

Související příspěvky

Další zajímavé příspěvky, které chcete přečíst
Úsměvná klišé

Úsměvná klišé 50: Hoj, ty temný hrdino, ty tajemný brachu (Speciální host: Havran!)

9.12.2018
-
Publikováno sikar

Varování: článek nepokrytě šťouchá do jisté subkultury, která je ovšem dnes už mrtvější než disko, takže bych řekl, …

Číst více
9.12.2018
Publikováno sikar
Úsměvná klišé

Úsměvná klišé 8: Absurdně ostrý meč

23.9.2013
-
Publikováno sikar

Na rovinu a bez zbytečných keců? Klišé, o němž se chystám mluvit, je něco, co existuje i ve …

Číst více
23.9.2013
Publikováno sikar
Úsměvná klišé

Úsměvná klišé 11: Profesionál je blbec

3.3.2014
-
Publikováno sikar

Někdy dělám podivné věci. Například jsem si v restauraci po dlouhém prohlížení jídelního lístku objednal pivo a jahodový …

Číst více
3.3.2014
Publikováno sikar
← DALŠÍ ČLÁNEK
Pamatujte - metr a stopky s sebou!
PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK →
Úsměvná klišé 31: A váš hrdina používá jakou zbraň?

15 Komentářů

Úsměvná klišé 32: On není už deset let mrtvý?.
  1. Lokken
    23.3.2015 @ 18:17
    -
    Odpovědět

    Chudáci vlci… ;(
    Ti jsou v pohádkách vždycky zneužíváni.

    Něco ve stylu takovéhoto přestrojení mám snad vymyšleného pouze jednou. Záporák je v tomhle případě mág, docela dost znalí telekineze, díky níž nejen že dokáže komunikovat na dálku, ale také může na dálku měnit a přizpůsobovat lidské vnímání. Tímto způsobem dokáže přimět lidi vidět to, co neexistuje a nevidět to co existuje. Nebo místo toho co existuje vyvolat v mysli člověka něco jiného.
    A této schopnosti docela dost zneužívá. Klaďas se ho snaží dostat, ale jde to dost těžko. Nakonec se dostane do svízelné situace a utrpí brutální poškození hlavy.
    (Záporák ho nezabil jenom proto, že má v podvědomí velmi důležitou informaci, ale tím, jak mu poškodil mozek, s emu nedaří ji z jeho hlavy vydolovat)
    Když se Klaďas probere (bolí ho hlava) spatří svojí mrtvou ženu. Při tom, jak ho ta hlava bolí, si není jistej, jestli je to sen nebo realita a tak je chvíli zmaten, zaskočen a neví, co od toho má čekat. (Je si stopro jistý že je mrtvá, sám ji pohřbíval).
    A jelikož ten přestrojený záporák se chce vybavovat tak Klaďas prozře a když je u něj, napálí mu ránu do ksichtu. Mág nemág, pak už to měl blbí.
    Tak asi tak.

  2. Ginny
    23.3.2015 @ 18:34
    -
    Odpovědět

    Technická, telekineze je schopnost pohybovat věcmi silou mysli. Čtení myšlenek je telepatie. Ten zbytek popisu vypadá jako hypnóza a jestli ji někdo umí na dálku, je to fakt hustej borec 😉

    • Lokken
      24.3.2015 @ 17:55
      -
      Odpovědět

      Pravda, uznávám. Telepatii jsem myslel, ale napsal něco jinýho. Telekineze je mi totiž bližší, ale… je to prostě překlep.
      Tu schopnost “hypnózy” mám vlastně v podkategorii TELEPATIE. Snažím se tu magii mít docela ucelenou a díky magii je tam možno hodně věcí, ale i ta má svý hranice. A hypnóza a magie je tak trochu taky něco jinýho. 🙂
      Ale máš pravdu, každej takovej týpek ovládající magii je borec.

  3. Adiira
    23.3.2015 @ 20:07
    -
    Odpovědět

    Nejen americké, i japonské filmy/seriály mají tuto vadu https://www.youtube.com/watch?v=fbFY8Cmw-Eg

  4. Jergon
    23.3.2015 @ 21:34
    -
    Odpovědět

    Prosím, mějme už konečně na paměti – když ne v životě, aspoň při psaní – jednu důležitou věc: NEJSME ROBOTI! Ne všecko, co děláme, je logicky odůvodnitelné a ve vypjatých situacích nehraje roli jen logika, ale třeba i věci jako podvědomí, psychické bloky, různé potlačené emoční struktury a jiné.
    Vezměme si umění sebeobrany. Pokud budeme roboti, je úplně jedno (pomineme-li fyzické aspekty věci), jestli praštíme útočníka na ulici pěstí nebo třeba nunčakem či holí. Ovšem kdo věci rozumí aspoň o milimetr dál, než je pohled robota, doporučí daleko spíš tu hůl, protože při ráně pěstí nás o malou chviličku zdrží podvědomé civilizační bloky, které odpadají, pokud se útočníka při obraně přímo nedotkneme…
    Tohle je podle mě podobná záležitost. Když se přede mnou padouch promění v mého milovaného zesnulého blízkého, můžu si být stokrát vědom, že je to jen padouch a že mě chce zabít a že to nemůže být mrtvý dědeček ani bratránek ani láska z dětství, ale stejně prostě do té osoby NEPRAŠTÍM A NESEKNU! A pokud bych se k tomu nakonec ze strachu o život přece odhodlal, minimálně zaváhám na dost dlouhou chvíli, aby měl padouch šanci mě sejmout. Je to klišé? Snad ano… Je to nesmysl? Určitě ne.
    Prosím, když uvažujete o dějových situacích, zkuste se do nich aspoň trochu vcítit. Ono v reálu opravdu spousta věcí funguje jinak než teorie na papíře…

    • Arenga
      24.3.2015 @ 12:49
      -
      Odpovědět

      já bych se držela pravidla, že pokud to logicky zdůvodníš, můžeš napsat prakticky cokoli – ale musí to mít hlavu a patu a nějaký důvod, ne, že se hrdina najednou začne chovat jako nemyslící pitomec

    • sikar
      24.3.2015 @ 17:51
      -
      Odpovědět

      To vše uznávám. Problém je ten, že mi nestačilo napsat jen větu “Tohle je nadužívané!”. Tahle situace se děje stále častěji a originální to není už ani trošku. A ze všech klišé, o nichž se rozepisuji, začíná být jedním z nejhorších.
      Logické zdůvodňování je vlastně třešinka na dortu, proč to je, technicky vzato, nesmysl. To by ten článek měl jinak pár vět.

    • Lokken
      24.3.2015 @ 18:04
      -
      Odpovědět

      Souhlas.
      Jen podotknu, že to záleží na individualitě jedince na jeho minulosti a tak nějak na charakteru osoby, která má podlehnout klamu. Když vezmu drsňáka, hrdlořeza a nelítostného vrahouna, před kterým se zjeví jeho mrtvý bratr, myslíš že by zaváhal dát mu pěstí nebo mu vrazit kudlu do oka? proč by ne, kdyby byl ten drňák sám tím, kdo svého bratra zabil, protože ho neměl příliš v lásce (kvůli dědictví, konkurenci… doplň sám).
      Záleží to na jedinci. Já bych asi byl také chvíli (ne-li dlouho) na pochybách, co se to vlastně děje, ale někdo jiný s jiným rozpoložený v jiný okamžik a v jiném světě… proč by se na tu iluzi nevy…kašlal a nebodl?!

      • Jergon
        24.3.2015 @ 22:37
        -
        Odpovědět

        Jistě, pokud bude hrdinou psychopat, co by bez skrupulí umlátil svého bráchu či dědečka i ve skutečné verzi (případně to už udělal), pak samozřejmě není co řešit…Takový hrdina by ovšem těžko spadl do klišé, o kterém tenhle článek je, prostě by mu asi bylo šumák, kdo před ním stojí…:-)
        Měl jsem dojem, že se tu neodlišuje situace, kdy se hrdina chová jako debil a vyrazí objímat domnělého mrtvého v domnění, že je to opravdu jeho bratříček, a situace, kdy má prostě emoční zábrany zaútočit na iluzi, která mu připomíná milovanou osobu. Jestli autor článku tyhle věci odlišuje, OK, pak se omlouvám, že jsem natvrdlý a z článku jsem to úplně nepobral. Myslím ale, že je důležité zvážit, že hrdina není analytik u stolu, ale živá osoba, která může ve vypjaté chvíli být zavalena fůrou všemožných ne-zcela-racionálních emocí – příliš důležité, než abych mohl jen tak přejít, když se to opomíjí.
        Jinak nic proti základní myšlence článku. Klišé jak prase to každopádně je…:-)

        • sikar
          25.3.2015 @ 16:55
          -
          Odpovědět

          Při zpětném pohledu jsem asi měl uvést víc příkladů. Například, když se záporák mění hrdinovi přímo před očima a zkouší postupně několik různých podob. (Ano, taky jsem to zažil.) V takovém případě by mu to sežral opravdu jen málokdo. U některých klišé jsem ochoten nabídnout i řešení, jenže tady je jen jediné: nepsat to.

          • ioannina
            27.3.2015 @ 13:05
            -

            Hm, myslím, že před vlastním bráchou nebo mámou by trochu cuknul každej víceméně normální člověk.
            Fakt je, že reakce typu “zahodím pistol a jdu záporáka poobjímat, sotva na sebe vzal podobu mojí dávno mrtvé matičky” je přehnaná, to máš recht.
            Ale nezdá se mi ani “kašlu na to, jako kdo vypadá, a prostě do něj napumpuju zásobník”. K tomuhle může hrdina dojít racionálně o pár chvilek později, ale myslím, že se na chvilku zarazí, než mu naskočí pustá racionalita a on se vyškrábe z toho kýble zmatku, kam ho záporák tím převlíknutím poslal.
            Nemusí bejt nutně zaraženej na dýl než nějaké půl minuty.
            A té půl minuty může záporákovi klidně stačit…

          • sikar
            27.3.2015 @ 18:28
            -

            A totální problém nastává, když ty podoby mění co pár vteřin, než narazí na tu pravou.

          • ioannina
            28.3.2015 @ 1:20
            -

            Nadtotální problém nastane, pokud tam blikne Moje Milovaná Matička, klaďas se to hrne poobjímat a než tam doběhne, je z toho Příšera s Přemnoha Pazoury, páč záporák nevypnul blikání. 😀

            A trochu vážněji, zrovna po milionté koukám na Battlestar Galaktiku a tam je tohlento Ty máš bejt mrtvej, co tu děláš?! udělaný dost dobře. Dokonce i s pár fórkama na to téma. (Namátkou: Potřebovala bych nové tělo, třeba blonďaté. — Ta zasraná loď znovuzrození se jim pěkně přehřeje.)
            Dobrej doklad toho, že každý pravidlo se dá porušit a každý klišé zpracovat, pokud to člověk udělá dobře.
            Abych je jenom nechválila – mají nesmrtelný hlavní hrdiny. Když střelíš do těla admirála, přežije. Sice po operaci, ale přežije. Když střelíš podobně vedlejší postavu, celkem rychle umře. Naštěstí se do admirála nestřílí tak často, aby to bylo příliš nápadný. 😀

  5. Tlusťjoch
    23.3.2015 @ 21:50
    -
    Odpovědět

    Mám nápad.
    Záporák se přemění v hrdinovu babičku. Avšak s k u t e č n á d á v n o m r t v á babička, iritována nestoudností své imitace, zhmotní se hrdinovi po boku a anžto bývávala zručnou kuchařkou, utluče neomaleného padoucha válečkem na nudle (děda by mohl vyprávět). Pak se vrátí do svého kolumbária.

  6. Tenny
    24.3.2015 @ 9:46
    -
    Odpovědět

    No ale co kdyby hlavní hrdina vytáhl během souboje svou lásku, kterou záporák před deseti lety údajně zabil a dávná láska by vytáhla nějaký ostrý předmět a začala záporáka mlátit s tím: “To máš za to, žes mě strčil do ledničky, svině!”
    😀

Leave a Reply to Jergon Cancel Reply

Prosím chvíli počkejte
Odeslat

© 2017 Triumvirát
Úsměvná klišé 32: On není už deset let mrtvý? | Triumvirát