• Domů
  • Kritika a její podmínky
  • O nás
Napiš a zmáčkni Enter
  • Domů
  • Kritika a její podmínky
  • O nás
Srpen 2015
Po Út St Čt Pá So Ne
« Čvc   Zář »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
Rubriky
Nejnovější příspěvky
  • Zadání literárního cvičení – pátek 1.5. (dobře, pondělí 4.5)
  • Literární cvičení – pauza
  • 5 x 5 x Triumvirát 2020: odkládáme první setkání
  • Zadání literárního cvičení – pátek 6.3.
  • 5 × 5 × Triumvirát 2020
Nejnovější komentáře
  • Adhara: Z popela: o navazování
  • Adhara: Strašidelné vs. směšné
  • Pastelka: Zadání literárního cvičení – pátek 1.5. (dobře, pondělí 4.5)
  • Zlý strýc Leonard: Zadání literárního cvičení – pátek 1.5. (dobře, pondělí 4.5)
  • Pastelka: Zadání literárního cvičení – pátek 1.5. (dobře, pondělí 4.5)
Facebook
logo triumvirát
  • Domů
  • Kritika a její podmínky
  • O nás
Autorské nešvary, Teoreticky

Trocha psychologie pro autory – o noze ve dveřích

24.8.2015
-
Publikováno sikar

Pokud vám přijde domů někdo něco nabízet, přičemž vy to nechcete, může se stát, že když chcete prásknout dveřmi, nepůjde to. Ten vlezlý obchodník totiž strčil nohu do dveří. Tím si zajistil, že nyní může mluvit, a ať chcete nebo ne, rozhodně vám řekne ještě něco navíc. Jak to souvisí s psaním? Čtěte dál.

Cílem každého autora je zaujmout čtenáře. Donutit ho, aby si chtěl přečíst jeho dílo. Víte, můžete toho docílit celkem lehce. Někdy pomůže zajímavý název. Jenže sebezajímavější název je k ničemu, když na čtenáře hodíte hned na první pohled nepřehledné množství textu.

Všimli jste si, jak dost často u registračních formulářů na internetu je vám nejprve položeno úplné minimum otázek, například váš e-mail a jaké chcete heslo? A v okamžiku, kdy si říkáte, jak to bylo snadné a stisknete enter, vyskočí na vás druhý formulář, podstatně delší. Jenže to už přeci jen máte za sebou část registrace, takže nač byste se teď vraceli. Kdyby na vás ovšem formulář o desítkách otázek vyskočil hned na začátku, věřím, že hodně lidí by nad tím mávlo rukou a neregistrovalo by se.

Tímhle způsobem vám totiž strčili nohu do dveří. Ukázali vám něco velmi jednoduchého, abyste udělali první krok. Díky tomu jste dveře hned nezabouchli, ale pokračovali jste.

Tohle lze použít i u psaní. Kdykoliv říkám, že by nějaká povídka zasloužila častější použití klávesy enter, myslím tím, že se skládá z nekonečných odstavců. Sebelepší povídka, pokud má na první stránce stěnu textu, může čtenáře odradit. Řekněte mi, co vypadá lépe?

Tohle…

Klikejte pro zvětšení

Klikejte pro zvětšení

Nebo tohle?

osb2

(Pokud vás zajímá zbytek, tak sborník, v němž to bude, vyjde již brzy. Můžete se v něm těšit mimochodem i na povídku od Ekyelky a hlavně pár povídek od našich čtenářů, konkrétně vím, že nás čtou Jana Vaňková, Viviana Stellata, Linda Koutová, Lucie Lukačovičová… Dobře, je tam někdo, kdo nás nečte?)

Víte, právě jsem skoro v polovině povídek z letošního ročníku soutěže O dračí řád. A jako každý rok mám pocit, že i když to napíšu lidem tisíckrát, přesto se najde někdo, kdo tohle udělá. První stránka, stěna textu. Víte, jak se tomuhle říká? Začátečnická chyba. Jakmile začátečnickou chybu zahlédnete hned na první stránce, napadne vás, kolik dalších je dál v textu.

Můžete namítnout, že se jedná o umělecký záměr, ale přeci jen – ať už jste to tak zamýšleli nebo ne, dveře se vám právě přibouchly před nosem a není cesty zpět. Tohle je technická stránka psaní, ale současně tak trochu i marketing. První krok k tomu, aby váš text někoho zaujal, musíte učinit sami. Sami musíte vrazit botu do dveří.

Že tohle kritizuji každý rok? Ano, protože se tím snažím tápajícím začínajícím autorům pomoct. Věřím totiž, že mnoho z těch povídek by bylo podstatně lepší, kdyby byly napsané technicky správně. Porovnejte ty dvě ukázky. Už díky tomu například zjistíte, jak je to s psaním dialogu, konkrétně každá nová přímá řeč je na vlastním řádku. Proč tedy každoročně čtu tolik povídek, v nichž to tak není?

Noha ve dveřích, pamatujte na ni. A když jsme tak u toho, zaslání první nebo více kapitol románu do soutěže o nejlepší povídku skutečně není noha ve dveřích. Povídka je krátký ucelený příběh. Začátek románu ne. Prosím vás, co čekáte? Že vaše nijak nekončící ukázka zaujme natolik, že si celá porota vyžádá zbytek románu? Porota je ráda, že vůbec dočetla ten balík povídek!

Stručně a jasně – ať je váš text čtenářsky lákavý už na první pohled. Dejte čtenáři ochutnávku a text mu servírujte po malých chodech. Neházejte na něj kamion jídla, kterým se mu už od prvního pohledu nechce prokousávat.

Sikar

autorské chyby
literární soutěž
literatura
pravidla
připomínky
problém
psaní
Sikar
teorie
tvůrčí psaní
24.8.2015
Email
5 Komentářů

Související příspěvky

Další zajímavé příspěvky, které chcete přečíst
Autorské nešvary

Efektní závěr!!!

2.11.2018
-
Publikováno sikar

Ty tři vykřičníky nejsou v názvu jen tak. Jen s nimi je totiž nadpis pořádně efektní!!! Tak jo, …

Číst více
2.11.2018
Publikováno sikar
Fénixovy postřehy

Z popela: remise kontra vývoj

11.6.2015
-
Publikováno Ekyelka

Tak co, milí Fénixové? Už se necítíte jako nazí v trní? Peří je zpět? Zobák zase dorostl? To …

Číst více
11.6.2015
Publikováno Ekyelka
Autorské nešvary

Problém hrdinova věku

6.8.2014
-
Publikováno Ekyelka

Když jsem přemýšlela nad názvem dnešního článku, napadala mne spousta nesmyslů. Také se mi v hlavě objevovaly přímo …

Číst více
6.8.2014
Publikováno Ekyelka
← DALŠÍ ČLÁNEK
O historii a historkách II.
PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK →
Postavy jsou taky lidi: ZLO!TM

5 Komentářů

Trocha psychologie pro autory – o noze ve dveřích.
  1. LuLuFairy
    24.8.2015 @ 19:18
    -
    Odpovědět

    Horší než první část z dvaceti je už jen dvanáctá z dvaceti…

    • Lokken
      29.8.2015 @ 11:25
      -
      Odpovědět

      A horší než dvacátá část z dvaceti, je už jen druhá až devatenáctá část z dvaceti.
      Proč?
      V první části čtenář pozná aspoň začátek příběhu. Ve dvacáté pozná, když už nic víc, jak špatně nebo dobře to dopadlo. No, a v tom zbytku neví ani to ani ono, postavy se vynořili odnikud a směřují někam, kdo ví kam.

  2. Tlusťjoch
    24.8.2015 @ 21:20
    -
    Odpovědět

    Kronikáři navíc ještě vyvedou každé první písmeno na každé stránce ve zdobném, bohatě prolamovaném tvaru.
    Neboť noha (vklíněná do dveří) měla by býti nazuta v bytelné, odolné botě jak vedlejší věta v závorkách.

  3. Lokken
    29.8.2015 @ 11:35
    -
    Odpovědět

    Osobně, když jsem s psaním začínal, to je takových šest sedm let zpátky, jsem začal psát jeden dlouhatánský příběh. Na tom by nebylo nic tak zajímavého, kdybych nebyl děsný šetřič (stránek). Ve škole každý z mých spolužáků spotřeboval už třetí sešit na předmět, zatímco já byl teprve v půlce prvního. Psal jsem malým písmem a ještě – a právě proto to píšu – jsem nedělal až tak moc odstavce. V sešitech se ale sem tam nějaká odrážka vyskytla, ale v tom příběhu… ne.
    Vždy jsem si napsal na volný řádek jen den a datum, v jakém se děj odehrává, jinak jsem nepociťoval nutnost odřádkovávat třeba i přímou řeč. A občas kdy byl den v příběhu na padesáti stránkách, tak prostě jsem měl 50 stránek nepřetržitého textu bez jakékoliv mezery.
    Měl jsem svůj systém, jak se v textu orientovat, ale je pravda, že jsem časem pochytil, že takovéto texty jsou vážne, vážně, vážně, nečitelné.
    No, každý musí nějak začít. 🙂

  4. » Dojmy (vyvolané Dračím řádem) a pojmy (z Dračího řádu) Triumvirát
    21.9.2015 @ 17:14
    -
    Odpovědět

    […] dejme tomu nám chodí čím dál tím méně povídek, v nichž vládne neduh zvaný blok textu (více v tomto článku). Také mám pocit, že se obecně v tomto ročníku vyskytlo více povídek se skutečně […]

Leave a Reply to » Dojmy (vyvolané Dračím řádem) a pojmy (z Dračího řádu) Triumvirát Cancel Reply

Prosím chvíli počkejte
Odeslat

© 2017 Triumvirát
Trocha psychologie pro autory – o noze ve dveřích | Triumvirát