• Domů
  • Kritika a její podmínky
  • O nás
Napiš a zmáčkni Enter
  • Domů
  • Kritika a její podmínky
  • O nás
Září 2015
Po Út St Čt Pá So Ne
« Srp   Lis »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
Rubriky
Nejnovější příspěvky
  • Zadání literárního cvičení – pátek 1.5. (dobře, pondělí 4.5)
  • Literární cvičení – pauza
  • 5 x 5 x Triumvirát 2020: odkládáme první setkání
  • Zadání literárního cvičení – pátek 6.3.
  • 5 × 5 × Triumvirát 2020
Nejnovější komentáře
  • Adhara: Z popela: o navazování
  • Adhara: Strašidelné vs. směšné
  • Pastelka: Zadání literárního cvičení – pátek 1.5. (dobře, pondělí 4.5)
  • Zlý strýc Leonard: Zadání literárního cvičení – pátek 1.5. (dobře, pondělí 4.5)
  • Pastelka: Zadání literárního cvičení – pátek 1.5. (dobře, pondělí 4.5)
Facebook
logo triumvirát
  • Domů
  • Kritika a její podmínky
  • O nás
Autorské nešvary

Dojmy (vyvolané Dračím řádem) a pojmy (z Dračího řádu)

21.9.2015
-
Publikováno sikar

Jak vidíte už v nadpisu, dnes se zaměřím na literární soutěž, kterou jsem dnes dočetl. Letošní ročník mě opravdu překvapil dost vysokým procentem opravdu dobrých a příjemně průměrných povídek. Po čtení jsem soubory s texty třídil do složek pojmenovaných Ano (= toto chci vidět tiskem), Ne (=je mi líto, ale tento text opravdu nedosahuje kvalit, aby šel do tisku) a Možná (=pokud toho nebude dost ve složce Ano, doplním ji nejlepšími texty z této složky spíše průměrných povídek), přičemž počet v nich je téměř totožný. Během čtení jsem si dělal poznámky k článkům, které vás teprve čekají, ale taky se vyskytlo pár námětů, které by při prvním pohledu samy na článek nedaly. Když jsem tyto střípky dal dohromady, došlo mi, že většina se jich týká pojmů. Takže dnes se budeme bavit nejen o mých dojmech, ale taky o soutěžícími použitých pojmech.

Dojmy. Někdy se utěšuji myšlenkou, že obecná kvalita se zvyšuje z toho důvodu, že Dračí řád má slovní hodnocení. Proto mohu říct, že dejme tomu nám chodí čím dál tím méně povídek, v nichž vládne neduh zvaný blok textu (více v tomto článku). Také mám pocit, že se obecně v tomto ročníku vyskytlo více povídek se skutečně originálním nápadem a nebylo to jako v druhém ročníku, kdy deset procent textů mělo stejný námět, o němž hovoří Meridion v tomto článku (ano, můj povzdech, který tam cituje, nakonec byl jediný na toto téma, protože povídka toho typu přišla letos skutečně jen jedna).

Na druhou stranu se vyskytly i takové hříchy jako technonanie, manuálitida, hyperdetailitida a kakofonixitida, nudná akce, Fillerův syndrom, psaní ve stylu RPG her, postavy, které zjevně nejsou lidi a mnoho, mnoho dalšího. Něco jen jednou. Něco jen okrajově. Občas naplno a víckrát. Jenže tomu se nevyhnete. Přesto se troufám říct, že tento ročník byl fajn.

Tady by končily dojmy a nastupují pojmy.

První věc – nevymýšlejte si vlastní pojmy

Tak, dejte ruce pryč od klávesnice a nepište ten rozhořčený komentář. Pěkně nejprve dočtěte článek, ano? Já vím, že se jedná o soutěž žánru fantastiky, ke kterému patří různé fantastické pojmy. Jenže teď nejde o to, že svoji fiktivní rasu pojmenujete guhrové, kteří jedí k obědu seldrepenu a hrají na hudební nástroj zvaný drnkaton. Mluvím o pojmech, o nichž si myslíte, že něco znamenají ve skutečném světě, ačkoliv ony ve skutečnosti vůbec neexistují.

Dovolím si přímo uvést dvě slovní spojení, která se v povídkách vyskytla. Proč? Důvodem prvním je, že to nebude přímo citace povídky, ale vždy jen dvě slova. Druhý důvod je, že doufám, že tyto pojmy autoři v další verzi povídky opraví na něco, co doopravdy existuje. A proč jen dva příklady? Tyto konkrétní mi utkvěly v mysli nejvíce.

Příklad první – palebná rychlost

Co to je palebná rychlost? Před jedním naším čtenářem jsem se o tom zmínil, načež mi odpověděl, že asi myslím kadenci, že? Problém byl ten, že to jsem neměl na mysli ani já, ani autor. Za palebnou rychlost byla označená rychlost, jakou je vypuštěn šíp z luku. zde konkrétně se jednalo o plnou palebnou rychlost.

Připomínka první – luk je sice střelná, nikoliv však palná zbraň. Cokoliv ohledně něj není palebné.
Připomínka druhá – stačí do Googlu zadat ,,palebná rychlost”, abychom zjistili, že nic takového neexistuje.
Připomínka třetí – chápu, že rychlost šípu ovlivníme tím, jak moc luk napneme, ale zcela upřímně a bez legrace, je nutné zmiňovat rychlost šípu?

Na rovinu, druhé dvě třetiny Triumvirátu se věnují lukostřelbě a jsem zvědavý na jejich vyjádření k tématu. A já se ptám – kde autor na tento pojem přišel? Kde jej slyšel?

Příklad druhý – mikrosetina sekundy

Setkáváte se s tím denně. Kilogramy. Hektolitry. Centimetry. Ta všechna kilo, deka, nano, mega, mikro a další slovíčka něco značí. Vyjadřují násobky nebo naopak díly. Díky ni nemusíme říkat věci jako setina litru nebo desetina sekundy.

Proto – co je to mikrosetina? Jednalo se o vyjádření toho, že něco trvalo opravdu jen miniaturní zlomek času. Nestačila by rovnou jen mikrosekunda nebo setina sekundy? Musela to být mikrosetina?

Vážení, něco jako mikrosetina také neexistuje. Ani jako ještě větší zdůraznění předchozího zdůraznění, protože zde autor vytvořil nové slovo, které bohužel nemá význam a upřímně, ani v daném případě nesedlo do celkového stylu povídky.

U obou příkladů se jednalo o novotvary, o nichž si myslím, že nebyly zamýšlené a autoři je vytvořili ne cíleně, ale spíš nevědomky, v přesvědčení, že píší opravdové slovní spojení. Je mi jasné, že není ve vaší moci každé slovo v povídce prohnat Googlem, ale prosím – používejte vždy raději slova, která používáte sami v řeči, ideálně když mluvíte spisovně. Tím nic nezkazíte.

Druhá věc – vlastní pojmy vysvětlete

Když nám autor sdělí tři neznámá slova, přičemž je mi jasné, že jedno jsou nějaké hory, to druhé místní zvíře a to třetí město, není zas takový problém. Nepotřebuji nutně za každou cenu vysvětlit, že hory oddělují zemi A od země B, zvíře je sudokopytník používaný k tahu a město je přístav vyvážející slanečky. Dobře, autor kolem sebe rozhodil pár slov, která ne zcela vysvětlil. To až tak nevadí, ne?

Až tak moc ne. Alespoň do chvíle, dokud ten pojem není důležitý.

Stručně, uvedl jsem, že na nás autor hodí tři jména, ale upřímně, najdou se tací, co vás zavalí dvaceti nedůležitými pojmy, jen aby vyjádřili, že jejich vymyšlený svět je rozsáhlý. To taky není moc dobře, protože čtenáře tím množstvím jmen a názvů leda tak matete a není si jistý, na co se má soustředit, i když z dvaceti pojmů je důležitých jen pět.

Pak přijde ten důležitý. Nebo ne nutně až tak důležitý, ale něco určující.

Byl rychlý jako grotk.

Fajn, víme, že někdo je rychlý jako… jako co? Co je to grotk? Čtenář listuje povídkou tam a zpět a nemůže najít, co je to grotk. Je naprosto jasné, že se jedná o tvora, kterého autor vymyslel, ale pak nám bohužel nepřiblížil, co je zač. Chápu, mnoho autorů si rádo vymýšlí vlastní faunu a flóru, ale když už chceme něco k něčemu připodobnit, ať je to něco, co čtenář zná. Pokud v nějaké dřívější pasáži hrdinové loví divokého grotka, ale ten jim uteče, protože je prostě rychlý, nemám problém. Jenže grotk vůbec nepřišel a já nevím nic o jeho rychlosti. Je rychlý jako slimák nebo jako Pendolino?

Je nutné mít ve fantastickém světě jen fantastickou zvířenu? Když už chceme přirovnávat a netoužíme vlastní zvířenu popisovat, co takhle si ponechat i nějaká normální zvířata, která čtenář zná? Někdo může být rychlý jako gepard, silný jako býk a mlsný jako kočka. Snad všichni, kdo toto čtete, chápete, o čem právě mluvím. Kdybych napsal flelm, zufl a kegar a rozhodl se vám tato zvířata nepředstavit, byli byste v háji.

Už proto, že flelm, zufl a kegar jsou druhy knedlíků, které se podávají k seldrepeně.

Třetí věc – pojmy také zbytečně nerozebírejte*

Tohle je přesný opak předchozí části. Pokud něco pro děj naopak není důležité skoro vůbec, radši to ani nerozebírejte. Obzvlášť ne poznámkou pod čarou. Teď budu krutě upřímný, ale jen málokdo zvládne poznámky pod čarou jako Pratchett, potažmo Kantůrek. Ať jsou buď důležité nebo aspoň vtipné. Jenže pokud je v podstatě mimochodem, jednou větou, zmíněno, že k jídlu je pečený grotk, poznámka pod čarou, jak grotk vypadá (ačkoliv se děje neúčastní), byla zbytečná. Zvláště, pokud se v ní tím zvířetem zabýváte skoro jako encyklopedie. Jak moc je důležitý popis grotka pro příběh, pokud je dávno mrtvý a bude zkonzumován? Je jeho maso něčím tak speciální, že musíme znát toho tvora tak důkladně?

Opět, popis zvířete, tentokrát pro děj nedůležitého, je mnohdy jen autorova snaha ukázat nám, jak rozsáhlý a detailní svět vytvořil. Jenže čtenáři by stačilo vědět, že k večeři bude pečené prase. Nebo dokonce nemusíte tu večeři rozebírat skoro vůbec, slovo ,,pečeně” vcelku stačí. Nepotřebuje seznamovat dopodrobna s reáliemi, které nedojdou pořádného využití. A když už, obecně se poznámek po čarou radši vyvarujte (pokud je opravdu neumíte. Osobně vím ze soutěží, které hodnotím, o jednom jediném člověku, který je dotáhl k dokonalosti. Ahoj P.T.) a jakýkoliv pojem, který máte touhu vysvětlit, čtenáři předložte v ději. Působí mnohem lépe, když hrdina hledí na grotka pasoucího se na poli, než když dostaneme suché vysvětlení pod čarou, jak vypadá zvíře, které se v povídce v podstatě ani nevyskytuje.

Sdělit důležité informace v celkovém stylu povídky tak, aby si čtenář vlastně ani neuvědomil, že mu něco vysvětlujete, je také svým způsobem umění. Když už se na stole objeví pečený grotk, můžete napsat něco ve stylu, že se jednalo o velký kus, který nakrmí jistě půl hodovní síně, protože to byl aspoň šestnácterák. A možná, že paroží visící nade dveřmi patří právě jemu a kdo ví, zda také nenosil šedou kůži ležící před krbem.

Vidíte? Grotk je pečený a přitom si nyní čtenář dovede představit, že se nejspíš jedná o tvora podobného docela obyčejnému jelenovi.

Dnes nechám článek víceméně bez závěru. Prostě – s vlastními pojmy pozor, ano?

Sikar

___________________________________________________________________

*a rozhodně ne pod čarou

Dračí řád
literatura
připomínky
psaní
Sikar
soutěž
teorie
tvůrčí psaní
21.9.2015
Email
18 Komentářů

Související příspěvky

Další zajímavé příspěvky, které chcete přečíst
Úsměvná klišé

Úsměvná klišé 35: Co to tu leží na zemi?

25.5.2015
-
Publikováno sikar

Jistě jsem se tomu věnoval už v jiných článcích. Hrdinové velice rádi nachází věci na zemi. Ty věci …

Číst více
25.5.2015
Publikováno sikar
Úsměvná klišé

Úsměvná klišé 10: Vojín Slepičí Prdelka

28.10.2013
-
Publikováno sikar

Řekl jsem, že další úsměvné klišé půjde ven, pokud narazím na nějaké opravdu šťavnaté. A co se …

Číst více
28.10.2013
Publikováno sikar
Autorské nešvary

Tohle doma nezkoušejte! 4: Povídám, povídám monotónní pohádku

5.5.2019
-
Publikováno sikar

Mám pocit, že jsem se k tomuto tématu vyjádřil už v minulosti. Pokud chcete psát, měli byste …

Číst více
5.5.2019
Publikováno sikar
← DALŠÍ ČLÁNEK
Oprava provedena
PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK →
Host: Arenga: Kukuřice, krocani a... ne, to rozhodně není všechno

18 Komentářů

Dojmy (vyvolané Dračím řádem) a pojmy (z Dračího řádu).
  1. Tenny
    21.9.2015 @ 19:30
    -
    Odpovědět

    Jo, kéž by, KÉŽ BY tohle byl jenom problém povídek začínajících i nezačínajících pisatelů, kteří posílají svá díla do literárních soutěží…
    Až příliš často na tyhle věci narážím ve vydaných fantasy knihách. O to je to horší, když se jedná třeba o 300 stránkové dílo a autor se v cizích pojmech vyloženě vyžívá a zapomíná je vysvětlovat i třeba v té zatracené poznámce pod čarou.
    To je pak vidět, že autor má svůj magický svět celý v hlavě, ale jaksi zapomíná, že čtenáři ne a tudíž neví, co je tohle za název zvířete/hodnosti/kontinentu.
    Vyloženě nejvíc mě štvou právě ty hodnosti a různá šlechtická a vojenská označení, to je pak utrpení. Mám většinou nutkání zabít nejen autora, ale i lidi, co to pustili do tisku.

    • sikar
      21.9.2015 @ 20:26
      -
      Odpovědět

      Mám pocit, že tomu jsem kdysi taky věnoval článek. Hodnosti jsou zlo.

      • Lokken
        14.11.2015 @ 10:59
        -
        Odpovědět

        Dotaz, myslí se zde jako hodnosti celkově, jako kapitán, seržant a tak, anebo vymyšlené?
        Co se týče fauny a flóry, to je jasný, že si někdo rád vyhraje s jejich tvořením, ale hodnosti? Hm, to už je autor pak mastrštik…
        Osobně ale vidím menší nelogičnost v tom, že pokud má autor zcela vlastní svět nezávislý na Zemi, a v takovémto světě se objeví takový pes, kočka, čáp nebo smrk, borovice, pampeliška nenavádí to náhodou čtenáře (minimálně mě jo), že ten svět má skutečně něco společného s tím naším?

        • Fionor
          14.11.2015 @ 11:17
          -
          Odpovědět

          vymyšlené hodnosti… doporučuji ten článek vyhledat, je opravdu dobrý (asi rok zpátky)

    • Arenga
      21.9.2015 @ 22:40
      -
      Odpovědět

      souhlas!
      jednu knihu od autora, od kterého jsem si toho dost slibovala, jsem takhle poslala… ehm, odnesla zpět do knihovny po první kapitole

  2. Tlusťjoch
    21.9.2015 @ 20:20
    -
    Odpovědět

    Sním o druhé úrovni poznámek pod čarou…

    • sikar
      21.9.2015 @ 20:27
      -
      Odpovědět

      Viděl jsem to v jedné velmi vtipné knize pravidel pro jistou RPG hru, pokud chceš.

      • Tlusťjoch
        21.9.2015 @ 20:51
        -
        Odpovědět

        Netřeba, napíšu Gejtsovi, aby tuto funkcinalitu zavedl do textových editorů.

        • LuLuFairy
          21.9.2015 @ 21:36
          -
          Odpovědět

          To je moc mejnstrím. Vytvoř vlastní!

          • Tlusťjoch
            23.9.2015 @ 19:15
            -

            Všechno se časem stane mejnstrýmem.

    • Vlkopes
      21.9.2015 @ 20:56
      -
      Odpovědět

      Zdá sa mi, že v Bartimaeovej trilógii také boli, ale tiež ma minule naštvalo, že vo Worde vyrobiť nejdú.

  3. Arenga
    21.9.2015 @ 22:41
    -
    Odpovědět

    Mimochodem, těmi knedlíky jsi mne opravdu rozesmál!

  4. Šaman
    27.9.2015 @ 14:55
    -
    Odpovědět

    Mikrosetina sekundy, to je přece jasná jedna stomiliontina sekundy, tedy 10 nanosekund. Čímž jsme se dostali k hyperdetailitě, kterou už známe.

    “Desátník se vrhl k zemi a o 10 nanosekund později mu nad hlavou nadzvukovou rychlostí proletěla kulka ráže 9mm a roztříštila se o šedý beton předválečného bunkru římského typu(*).”

    (*) Objekty římské odolnosti se rozdělovaly do čtyř stupňů (I až IV), přičemž za standard můžeme považovat odolnost II (v této odolnosti bylo postaveno nejvíce objektů TO(**)). Nejvyšší odolnost (IV) byla určena výhradě pro objekty dělostřeleckých tvrzí.

    (**) TO: objekt těžkého opevnění, neboli bunkr.

  5. O velikosti kamení – Triumvirát
    7.3.2016 @ 18:18
    -
    Odpovědět

    […] Co je to do háje feleflex? O tom ale byl článek nedávno, nebudu se rozepisovat. […]

  6. Povídky ve stylu Wikipedie – Triumvirát
    23.5.2016 @ 8:44
    -
    Odpovědět

    […] ale problém je trochu jinde – v poznámkách pod čarou. O tomto tématu jsem se sice zmiňoval už dřív, ale upřímně, nakonec na vás chtě nechtě vyskočí nějaký ještě extrémnější […]

  7. Adhara
    27.1.2020 @ 10:07
    -
    Odpovědět

    Súhlasím. Som rada, že nie som jediná, komu vadia autorom vymyslené pojmy. Žiaľ, nie je to len choroba začínajúcich autorov, ale aj publikovaných. A najhoršie je, keď sa vyvalia hneď na začiatku. Čitateľ potrebuje na prvej strane načítať do hlavy nejaký prvotný obraz, ale ako to má spraviť, keď sa v každej vete vyskytne nejaký nový zhluk hlások, ktorý vidí prvý raz? Mozgoví grafici len tak prskajú zlosťou! 🙂

    Ja sa snažím v cudzích svetoch používať čo najviac slová z nášho sveta, aj keď ide len o nepresné ekvivalenty. A keď už nový pojem na čosi, čo naozaj žiadnu podobnosť s ničím pozemským nemá, tak sa ho snažím integrovať do čitateľovho slovníka opakovaným použitím a ukážkami pojmu v akcii.

    • Jergon
      2.2.2020 @ 21:05
      -
      Odpovědět

      Já myslím, že novotvary jsou na místě – mě aspoň by gepardi a jeleni v cizím světě rušili (samozřejmě pokud nejde o svět terraformovaný a osídlený lidmi nebo o fantasy, kde se pozemský ekosystém víceméně předpokládá…). Není přece těžké napsat ‘Ten chlap by člověka uštval, žene se jak splašený grotk’ anebo ‘Pohni sebou, táhneš se, že by tě předhonil i grotk!’ 😉

      • Zlý strýc Leonard
        2.2.2020 @ 21:42
        -
        Odpovědět

        Ony jsou novotvary a novotvary. Názvy jako “grotk” bez bližšího vysvětlení nic moc neřeknou (no dobře, taky jsem párkrát něco takového pustil do světa). Ale líbilo se mi, jak tohle bylo řešené v Harrisonově “Planetě smrti”. Nevím, jak to vypadalo v originálu, nicméně v českém překladu lítaly potvory s názvy jako “křídlozobec” – a tady najednou už čtenář ví, že i když mu nikdo nepopsal, jak to doopravdy vypadá, nic příjemného to nebude…

Leave a Reply to Šaman Cancel Reply

Prosím chvíli počkejte
Odeslat

© 2017 Triumvirát
Dojmy (vyvolané Dračím řádem) a pojmy (z Dračího řádu) | Triumvirát