Psát humor není žádná sranda, jak řekl klasik. Stejně tak není snadné psát o humoru. Každý z nás se směje něčemu jinému. Pro jednoho perfektní komedie je pro jiného ukázka trapnosti. Říct tedy, že určitý druh humoru není vtipný, jde jen velmi těžko. Jenže na rovinu, když čtete nějakých dvě stě soutěžních povídek ročně (všímáte si, jak to číslo nechutně narůstá?), nakonec chtě nechtě zjistíte, že existují styly humoru, které jsou buď určené jen velmi specifickému obecenstvu nebo nejspíš vůbec nikomu.
Předem je snad dobré poznamenat, že o humorný text se moc lidí nesnaží. Kdybych měl shrnout své dojmy z posledních let, spíš soutěžící touží psát ukrutně vážné věci. Ideálně druhou Hru o trůny. Proto jsem za každou humornou povídku rád, je to příjemná změna. Jenže pak nastávají následující situace. Možná vám přijdou absurdní, ale upřímně, kdybych to nečetl, sám bych tomu nevěřil.
1) Fekální humor
Stručně, dobře načasovaný prd skutečně dovede být vtipný. Nebo ne nutně vtipný. Nevhodný, trapný pro všechny zúčastněné. Zasmějete se mu, jen abyste zakryli, jak hloupá je tahle situace.
Mám doma malé dítě a můžu vám říct, že k fekálnímu humoru teď přistupuji otevřeněji. Tchánovou oblíbenou historkou je, jak se náš synáček doslova a do písmene rozhodl vysrat na rodiče. Optejte se jakéhokoliv rodiče a zaručeně bude mít příběh zahrnující vylučování, kterému se zasmějete. Jenže tady mluvíme o situaci, jejímž aktérem bylo mimino netušící, k čemu je záchod.
Proto když charakteristikou jedné z vašich postav (muž, třicet let, svobodný) je chronický průjem, přičemž na každé stránce se dozvídáme, že musí nutně do křoví, a jestli někdo nemá u sebe papírové kapesníčky… Jé, já to nestihl, kde je obchod s oblečením? Mno, kdo že je cílová čtenářská skupina? Skutečně se tomu máme smát? To autor neumí napsat vtip na jiné téma?
2) Tučňáčí palačinky
Na základní škole jeden spolužák nevěnoval moc pozornosti výkladu. Učitelka si toho všimla a optala se ho na něco související s branou látkou. On na ni zmateně pohlédl a na celou třídu vykřikl: ,,Mražená kočičí játra!”
Bylo to vtipné. Po vteřině udiveného ticha se rozesmáli všichni včetně učitelky, protože upřímně, tohle nikdo nečekal. Spolužák to naštěstí nezkusil už nikdy víc, protože v případě různých nesouvisejících výkřiků opakovaný vtip přestává být vtipem velmi rychle.
Proto, když se rozhodnete veškerý humor vsadit na co nejbláznivější a vzájemně nesouvisející nápady, čtenáři se možná i zasmějí, ale zají se jim to neuvěřitelně rychle. Problém totiž je i v tom, že v některých podobných textech vlastně není humor jako takový. Není postavený ani na zábavných situacích, slovních hříčkách nebo klidně hloupém chování postav. Nám má přijít vtipné, že hrdina nosí místo meče plácačku na mouchy, drak vypadá jako obří bidet a královský hrad je postavený z jahodového želé. Pokud není příběh sám o sobě humorný, bizarní reálie ho vtipným zázračně neudělají. Zvláště zlé to je, když začne autor sám sebe v podobných nápadech přebíjet a popisy bizarností nakonec zvítězí nad příběhem, který se postupně někam vytratí.
3) Míchanice
Představte si, že píšete vážně míněný příběh a třeba vám to i jde. Čtenář se dočítá o králi, který se radí s ministry ohledně obrany své země před barbarskými nájezdníky. Sledujeme také příběh rytíře loučícího se s dámou jeho srdce, protože odjíždí bránit hranice…
Tak, teď tohle všechno zapomeňte, protože po pěti zcela vážných stránkách se na to autor vykašle. Král armádě rozkáže rozvěsit na hranicích pestrobarevné transparenty přemlouvající barbary, aby neútočili, zatímco rytíř se osobně střetává s barbarským náčelníkem a bojuje s ním tak, že si dávají facky.
O dvě stránky dál však dojde k opětovnému přepnutí a autor jako kdyby se nás snažil přesvědčit, že nám tu předkládá nového Pána prstenů. Ta část před chvílí byla co? Horečnatý sen? Výkřik do tmy, po němž pisatel uznal, že se nebude do humoru pouštět a raději to bude skutečně vážné?
I ve vážném textu se může nacházet humor. Přeci jen, v reálném životě dochází k vtipným situacím. Mám ale prosbu, jako téměř vždy – ať to dává v kontextu smysl, ano?
4) Humor vycházející z odboček
Tady už se pouštíme na tenký led, ale je dobré to zmínit. Představte si text, který je skutečně vtipný. Autor umí vymyslet něco opravdu humorného a vy se tomu smějete. Jenže si po chvíli uvědomíte, že ani jeden ten vtip nesouvisel s dějem.
Jedná se o docela vzácný případ. Zkrátka sledujeme příběh hrdiny, který očividně někam směřuje. A není to příběh špatný. Na druhou stranu má autor tendence pouštět se do odboček. Například zmíní, že tuhle dýku hrdina získal během rvačky v jedné hospodě. Bohužel zde neskončí, protože pak čtvrt stránky věnuje vzpomínkám na tu hospodu a rozboru jídelního lístku, konkrétně jedno jídlo… Bum, vtip. Autor vymyslel poměrně slušný vtip o guláši. Zasmál jsem se. Následně se pozornost opět obrací k hrdinovi. Za chvilku se znovu objeví odbočka, která nás provede asociacemi přes koně, podkovu, kováře… Bum, velmi dobrý vtip na téma kovadlina.
V okamžiku, kdy je půl stránky příběh a půl stránky vtipná historka, která ve většině případů s příběhem souvisí jen velmi volně, je něco špatně. Pozornost neustále odbíhá a může se dokonce stát, že čtenář vlastně ani nemá trpělivost to číst. Historky z minulosti, drobné příhody, které se dějí v pozadí, odbočky zcela nepochopitelné, které s dějem nespojuje ani vratký oslí můstek. Můžete to udělat, ale v takovém případě je opravdu krásnou ctností stručnost. Když čtenář po dočtení vtipu zapomene, co dělal hrdina, není to dobře.
Humor je téma obsáhlé, takže očekávejte, že se k němu ještě někdy vrátím.
Sikar
Sikare, vítej zpět!
Jo, taky bych rád četl a psal více humoru, jenže jak to do toho textu dostat…
no, myslím, že když si člověk řekne, že napíše extra humornou věc – tak to takhle prostě asi nefunguje
Černý humor může působit šok.
Nutno říct, že ani největší mistři oboru se nemusí setkat se stoprocentním přijmutím humoru. Na Pratchettovu Zeměplochu jsem si zvykal dlouho a i potom jsem nikdy nepřišel na chuť úvodním Mrakoplašovo dobrodružstvím. Byl to takový mix jako Z pohádky do pohádky.
Zatímco příběhy Čarodějek a Hlídky jsou také absurdní, ale připadají mi více konzistentní a patří mezi moje nejoblíbenější.
Jestli se ale někdo pokouší napodobit jeho humor a neumí dobře vyvážit absurditu světa, zajímavý příběh a často i filosofické úvahy, tak to nemůže skončit dobře. A to ještě u Pratchetta je svět sice absurdní, ale má jistou logiku na kterou se dá spolehnout. To taky dělá velký rozdíl, mezi dobrým, ač šíleným, světem a “wtf, co to bylo za hovadinu?”.
Je zajímavé zjistit, že dnešní mladí autoři se snaží být co nejvíce vážní. Já se naopak vážnosti spíše vyhýbám, abych nesklouzával do patosu. Ne, že bych psal vyložené humoresky, ale preferuji spíše lehce odlehčený styl promíchaný nějakými zábavnými metaforami a drobnými absurditkami, ne nepodobný Pratchettovi, mám pak pocit, že to vyznívá realističtěji
Řekla bych, že aby tam člověk nějaký humor dostal, tak:
— musí sám mít smysl pro humor,
— nesmí brát příliš vážně ani sebe, ani své Veledílo a už bůvec ne své Velehrdiny.
Pak se už tak nějak samo stane, že v ději uvidí místo pro přirozenou směšnou situaci. Tak jak se přihází v normálním životě.
Kolik dobrých humoristických textů z žánru vychází, opravdových pecek s oslavnými recenzemi. Ta frekvence cosi naznačuje.