Příliš málo prvků fantastiky? A co s tím?

Zdravím. Opět jednou tu máme článek s mojí krátkou předmluvou. Jak vidíte, není označený jako od hosta, ale jeho autorku Arengu již jistě znáte z dřívějška. Zkrátka a prostě, dohodli jsme se na užší spolupráci, tak doufáme, že i nadále vám její postřehy přijdou přínosné.

Sikar

Hned v úvodu bych ráda poznamenala, o čem článek tentokrát nebude. Nebude o tom, co to vlastně fantastika je, jaké mohou být žánry fantastiky a jednotlivé literární směry. Jelikož používáte internet, není příliš těžké si veškerá fakta dohledat a to v mnohem podrobnějším a erudovanějším podání – případně i s odkazy na literaturu k dalšímu studiu.

Představte si však situaci – možná si ji ani nemusíte představovat, protože jste se v podobné jednou či vícekrát ocitli -, že píšete povídku do soutěže, v jejímž zadání stojí, že zaslané dílo musí obsahovat prvky fantastiky. A tak si lámete hlavu, jestli text, který se vám rodí pod rukama toto zadání splňuje. Jestli je dost fantasy, dost sci-fi případně dost hororový – a to z hlediska žánru, nikoli kvality.

Možná si tu otázku klást ani nemusíte, vždyť váš hlavní hrdina je přece čaroděj, ne? Tak co by to mohlo být jiného než fantasy? Jenže není to přece jen málo? A co když to porotci nepochopí? Nebude lepší frknout tam pro jistotu draka? Tříhlavého psa? Pavouka obřích rozměrů? Anebo radši dva draky? Tři draky? Čtyři draky? Co na tom, že bez toho všeho příběh celkem slušně funguje, že se jedná o svým způsobem bezcennou vatu. Čím víc pruhů, tím víc Adidas. Čím víc prvků fantastiky, tím lepší povídka. Anebo ne?

Někdy je to právě naopak. Příběh se vám vyvíjí, vyvíjí a pak si najednou uvědomíte, že tam vlastně žádné prvky fantastiky nemáte – a vlastně je ani nepotřebujete. V zásadě máte tři možnosti. Buď se zamyslíte nad tím “co by se stalo kdyby…”  a jak by to váš příběh posléze ovlivnilo. Taková úvaha může mít zajímavé vyústění a je na vás jako na autorech posoudit, jestli tím váš příběh získá anebo naopak ztratí. Další možnost je, že příběh tak jak stojí a běží bez větších úprav jednoduše přesadíte do “vhodného” prostředí. Bude to fungovat? Možná ano. Jenže pokud máte například zajímavý příběh z moderního města, proč ho násilím stavět do kulis alternativního středověku, když je dobrý a ještě lepší bez nich? Třetí možnost je, že tam na sílu nic rvát nechcete – což může být nakonec ten nejrozumnější přístup. Ostatně, musíte ten text posílat do vámi vyhlédnuté fantasy/sci-fi soutěže? Nebude mu lépe jinde?

Šavlozubá veverka může být také prvkem fantastiky 🙂 Dokonce i perníková. Jen by se v příběhu neměla mihnout samoúčelně.

Odhlédneme-li od obou krajních poloh, může vám pod rukama vznikat text, který nějaké ty prvky fantastiky více či méně obsahuje. Například ten, že hlavní hrdina má nějakou zajímavou schopnost či je vlastníkem jakéhosi magického případně neobvyklého technického předmětu. Prima. To by určitě stačilo. Jen je třeba nezapomínat, že by onu schopnost či předmět měl váš hrdina v rámci daného příběhu použít a to pokud možno takovým způsobem, že to příběh posune někam dál. Jinými slovy: co je platné Vencovi z Horní Dolní, že má u pasu magický kvér, když je příběh o tom, jak zachránil holýma rukama lepou děvu před přejetím kombajnem?

Když tedy nějaký ten fantastický prvek do svého příběhu umístíte, pracujte s ním a rozvíjejte ho. Potká hrdina ještěrku, která mu poradí, kterou cestou se má vydat, aby v lese nezabloudil? Proč zrovna ještěrku a ne babku kořenářku? Jsou taková mluvicí zvířata ve vašem světě běžná? A pokud ne, napadne vašeho hrdinu, jak se tam to stvoření vzalo a co je vůbec zač? Ovšem opět pozor na to, aby vám to příběh zbytečně nerozmělnilo nebo se z něj nestal jiný příběh (což na druhou stranu nemusí být nutně špatně).

Další variantou je, že máte příběh, u něhož si nejste úplně jistí, jestli vámi zvolené prvky fantastiky jsou dostatečně nosné. Rada je jednoduchá: spolehlivý betačtenář či ještě lépe větší počet takto ochotných dobrovolníků.

Co se dále může stát je, že jste si “svými” prvky fantastiky poměrně jistí (a betačtenáři nemají výhrady), ale přesto následně obdržíte hodnocení porotce ve smyslu, že se ve vašem příběhu nejedná o prvky fantastiky, nýbrž o krutou realitu. Ano, může jít o úhel pohledu a chápání celkového vyznění příběhu – ostatně: není na světě člověk ten, aby se zavděčil lidem všem. Nebo tam prostě žádné výrazné a dobře fungující prvky fantastiky nemáte. Vlastně to v zásadě vadit nemusí, i tak může být vaše povídka dobrá. Anebo taky ne, ale to už s prvky fantastiky souviset patrně až tolik nebude.

Arenga

P.S.: Poněkud paradoxní situace nastává, když moc dobře víte, že v textu žádné prvky fantastiky nemáte, ani jste je nezamýšleli a pointa vašeho textu leží někde úplně jinde. I tak se může přihodit, že se z vašeho dílka postupem doby a změnou některých reálných skutečností stane text s “prvky fantastiky” – a to zcela bez vašeho vlastního přičinění. Zní to samo o sobě jako prvek fantastiky?

Vizte příklad drabble (tedy krátký textík přesně na sto slov), které jsem napsala v rámci akce DMD 2017 dne 8. dubna 2017 téma Tak za kolik? (http://www.sosaci.net/node/24737)

Je to v akci!

„Kuře kilo za pětaštyřicet. No to je terno!“ Babička listuje letákem. „Hmmm, oplatky za šestnáct. Hladká mouka po sedmi korunách. To bysme měli vzít aspoň tři kila.“

„Pivo?“ zvedne děda oči od křížovky.

„Máslo za dvaatřicet, no nekup to. Co? Pivo? Jo, tady, Stříbrovar za štyři devadesát!“

„Stříbrovar bych nepil ani zadarmo,“ odfrkne děd.

Gusta všechno sleduje mlčky. Už to zná. Jeden leták v pondělí, druhý ve středu, třetí ve čtvrtek a v neděli chodí ten čtvrtý.

„Tak co?“ vítá penzisty vracející se z nákupu.

„Osm stovek,“ vrčí děda. „Copak toho tolik potřebujeme? Ale hlavně, že to bylo v akci!“

Ano, je to máslo za dvaatřicet… 😉

 

4 thoughts on “Příliš málo prvků fantastiky? A co s tím?”

  1. Pakli-že by to ovšem byla „pohádková fantastika“ tak by se nikdo o mluvící ještěrku zajímat neměl :). Stejně jako se neřeší chemické pochody a sloučeniny z Živé vody, ne? 🙂

    1. Jasně, to je právě to zasazení do souvislostí a do prostředí. Pokud jsou v daném prostředí mluvící zvířata běžná, není co řešit (ale čtenář by měl vědět, že je to běžné), pokud půjdu po našem sídlišti a bafne na mne mluvící ještěrka, tak to asi docela těšit budu 😁

  2. Proto mi v kompu visí několik povídek, se kterýma jsem nic nedělala, protože bez těch prvků fantastiky si nevrznu (jo, jo, jsem líná hledat jiné soutěže, než znám, no co!)
    Ale už jsem se taky setkala s příběhy, kde byla fantastika těžce namontovaná, aby tam prostě byla. Myslím, že běžný čtenář si toho ale taky jen tak nevšimne, to jen my postižení kritizováním.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *