Dokončili jste rukopis a v nakladatelství ho přijali? Hurá, bouchněte šáňo a slavte. Ale zase ne moc, protože vás spousta práce ještě čeká. Vydání prvotiny může být celkem věda, a tak jsem pro vás připravila pár záchytných bodů, na co si dát pozor.
Nebuďte za blbce
Nakladatelství je váš bezpečný přístav. Pokud si nejste něčím jisti nebo nevíte, jak to chodí, nedělejte ramena a zeptejte se. V malých nakladatelstvích můžete jednat přímo s vlastníkem, střední a větší nakladatelství vám většinou přidělí redaktora, který je vaším styčným důstojníkem. Tato osoba by vám měla poradit, když tápete nebo se vám něco nezdá, a zároveň s vámi komunikovat o tom, co se s vaším rukopisem děje.
Chtějte smlouvu
Vydávat na dobré slovo může být v pohodě, ale také to může být solidně o hubu, zvlášť, když nakladatelstí dobře neznáte. Chtějte proto smlouvu. Není to nic divného, vydávání knih je byznys jako jakýkoli jiný a většina nakladatelství má nějaký standardní vzor smlouvy, který používá. Smlouva nejlépe zajistí, aby vše proběhlo hladce, a zároveň budete mít jasno v tom, jaká jsou vaše práva a povinnosti (např. co za knihu dostanete, kdy vyjde, jestli můžete části svého díla někde publikovat a po jaké době, případně co vám nakladatel udělá, když to porušíte). Důležité je samozřejmě důkladně si ji přečíst.
Vyžádejte si termíny
Vydání knihy trvá nějakou dobu a řádově jsou to spíš měsíce, než se věci pohnou od přijetí k vydání. Netlačte na nakladatelství, aby vám řeklo přesný den a hodinu, kdy vaše dílo vyleze z tiskárny, zároveň ale pozor na formulace jako možná letos nebo až se k tomu dostaneme. Chtějte rámcový odhad (třeba do konce června letošního roku) a to nejen na vydání, ale také na všechny kroky v rámci celého procesu (tedy kdy dostanete připomínky od redaktora, do kdy je musíte zaslat zpracované zpět apod.). A pokud se ve slíbeném termínu nic nestane, aniž byste tušili proč, ptejte se.
Chtějte vědět, jak bude kniha financovaná
Bude vydání knihy platit nakladatelství nebo vy? Je od vás očekávaná finanční spoluúčast na vydání? Střední a větší nakladatelství na sebe většinou berou kompletní finanční zodpovědnost za knihu, je ale vždy lepší si věci vyjasnit dopředu.
Chtějte vědět, jak budete financováni vy
Dostanete z vydání knihy jednorázovou finanční odměnu? Zálohu? Procento ze zisku? Autorské výtisky? U prvotin bývá obvyklé, že berete, co vám nakladatel dá, zároveň se ale nenechte odrbat – jak jsem zmiňovala, vydávání knih je pořád byznys. Je proto dobré se s nakladatelstvím pobavit o odměně před podpisem smlouvy.
Komunikujte, komunikujte, komunikujte
Vyměnit si mail, telefonát nebo se sejít s redaktorem ještě nikdy nikoho nezabilo.
Informujte se, jestli nakladateltví zajistí korektury a redakční práce
Tohle je standard u větších nakladatelství, u menších ve stylu one-man-show to tak být nemusí. A pořád je lepší se zeptat a včas si zajistit korektora (třeba i na vlastní náklady), než najít na první stránce vydaného díla chybu.
Vyžádejte si sazbu před tiskem
Víc hlav víc ví. Pokud vaše kniha prošla kolečkem úprav a korektur, můžete v sazbě vychytat poslední drobnosti, které redaktorovi nebo sazeči utekly. Zároveň si ověříte, že byly zaneseny všechny korektury a poznámky. Zejména pokud jste měli několik koleček oprav, je dobré si ověřit, že je v sazbě opravdu poslední verze. Opět, u většiny nakladatelství je tohle standard.
Nebojte se požádat o textovou úpravu
Nespoléhejte na to, že si redaktor všimne všeho. I mistr tesař se někdy utne, zvlášť pokud máte v knize hodně hrubek. Pokud si tedy sami všimnete nějakého problému, je lepší na něj redaktora upozornit.
Chtějte vidět obálku
Chtějte vidět obálku. Chtějte vidět obálku. Některá nakladatelství vás zapojí do procesu tvorby, jiná vás postaví před hotovou věc, aniž byste s tím mohli něco dělat. Je nicméně dobré vědět, do čeho se pouštíte, abyste po vydání nemuseli chodit kanálem.
Zjistěte si, kdo dělá ilustrace
Většina nakladatelství má své nasmlouvané ilustrátory a grafiky, ale ověřte si, jestli můžete sami navrhnout někoho dobrého, pokud ho znáte. Klíčové je ovšem slovo dobrý. Nevnucujte svého bratrance ze čtvrtého kolene babiččina kotníku jen proto, že ve školce uměl s akvarely. Máte-li ale mezi přáteli skutečně dobrého ilustrátora, nebojte se ho v diskuzi nakladatelstvím navrhnout. Zejména u knih, kde hrají ilustrace zásadní roli (např. dětské knihy) je potřeba tyto věci dopředu zjišťovat a zajišťovat.
Zajímejte se o distribuční kanály
Chystá se vaše kniha na pulty knihkupectví? Pokud ano, kterých? Pokud ne, je zajištění distribuce knih na vás? Bude nakladatelství na nějakých významných knižních veletrzích nebo akcích? Chystá se vydání e-booku? Zjistěte si všechny informace, protože knihu, která není k sehnání, si logicky nikdo nekoupí.
Zajímejte se o propagaci
Ať se vám to líbí nebo ne, knížka se sama neprodá. Než abyste plakali, že vás nikdo nekupuje, zjistěte, s čím můžete počítat, a domluvte se, co můžete pro podporu knihy udělat. Některá nakladatelství vás mohou poslat na zajímavé akce, připraví pro vás křest, besedy nebo autorská čtení, domluví rozhovor v newsletteru knihkupectví nebo médiích, rozešlou recenzní výtisky, zajistí reklamu. V takovém případě je opět dobré, abyste věděli, co se od vás čeká, kde vás nakladatelství bude chtít ukázat a kam se máte dostavit. Může se ale stát, že se vám žádné takové podpory nedostane, dostanete svůj autorský výtisk a nazdar pipi. Na takovou situaci je lepší být připraven předem, abyste si mohli sami začít zajišťovat nějakou formu propagace.
Nebojte se svého nakladatelství
Obvykle nejste jediná kniha, kterou nakladatelství řeší, a zvlášť u prvotin musíte počítat s tím, že nebudete priorita. Zároveň to ale neznamená, že musíte jenom držet hubu a krok. Pokud se vám něco v průběhu celého procesu nelíbí, nezdá nebo máte pocit, že to někde drhne, nebojte se ozvat. Jestliže je nakladatelství solidní, dokáže se s vámi dohodnout na řešení problémů. Pokud ne, je lepší spolupráci rozvážit, případně ukončit a nabídnout knihu jinde. Nebudete první ani poslední. I když jako prvoautor taháte za kratší konec provazu, nakladatelství by pro vás mělo být bezpečný přístav, ne krajina kanibalů.
V jádru je mezi odevzdáním knihy a jejím vydáním spousta kroků. Je proto nejdůležitější, abyste byli trpěliví a aktivní a neztráceli cíl z dohledu. Ten pocit, když knihu držíte v ruce, totiž nakonec stojí za to.
Míša
Začiatok článku mi chtiac-nechtiac pripomenul začiatok môjho článku o vydavateľských korektúrach: https://www.adhara.sk/?page_id=4987
K bodu zmluva: Ja som si tiež myslela, že zmluva je nutná a zaistí ma. Ale nie. Už sa mi stalo, že knižka vyšla bez zmluvy (tá bola spísaná až dodatočne) a čo horšie, stalo sa mi, že knižka nevyšla ani so zmluvou. Ono nielen vo vydavateľskom svete je prístup množstva ľudí k zmluve veľmi laxný, zvlášť ak ťaháte za kratší koniec. Sú to formality, ktoré kde-kto nedodržiava a spolieha sa na to, že po súdoch sa vám vláčiť nebude chcieť.
Má tohle všecko fakt cenu kvůli několika stovkám (když to dobře dopadne) prodaných kousků? :-/
V Americe bych možná zauvažoval, jestli celou tuhle pakárnu podstupovat, když v případě úspěchu by z toho člověk fakt něco měl. V našich podmínkách na to kašlu a když se mi povede spíchnout něco delšího, dám to radši zadarmo na internet. Klídek, pohoda, je to tam hned, nikdo mě nenutí v rámci prodejnosti nic v textu mršit a čtenářů několikanásobně víc…:-/
To závisí od toho, o čo vám ide. Pokiaľ o zbohatnutie, tak to asi skutočne nie je dobrá cesta (alebo aspoň nie krátka). Pokiaľ ale o šírenie vašich príbehov a myšlienok, dovoľujem si tvrdiť, že vydaná kniha cez vydavateľstvo je na tom lepšie než internet. Prečo? Lebo hoci to už v dnešnej dobe pri kope vydaných zlátanín neplatí tak pevne, ale vydaná kniha má v sebe predsa len istý prísľub kvality. Veď do toho niekto investoval peniaze, tak to asi za niečo stojí. Áno, viem, viem, že častokrát nestojí. Ale z toho, čo je na internete, za veľa nestojí podľa mňa asi 90 %. A predsa len u papierových knižiek by malo byť to percento ťažko nekvalitných znateľne nižšie.